19. června 2003
Dvě světové novinky, desítky českých premiér a nových konceptů, zvýšený zájem vystavovatelů i návštěvníků a účast předních představitelů politiky a průmyslu – to vše charakterizovalo poslední ročník brněnského Autosalonu před vstupem České republiky do Evropské unie.
Slavnostního zahájení mezinárodního veletrhu osobních vozidel Autosalon Brno 2003 se zúčastnili mimo jiné premiér Vladimír Špidla, člen Evropské komise odpovědný za rozšíření EU Günter Verheugen, generální tajemník Mezinárodní organizace výrobců automobilů (OICA) Yves Van der Straaten, prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Vratislav Kulhánek a generální ředitel společnosti Veletrhy Brno Jiří Škrla.
Česká republika je podle Güntera Verheugena na vstup do EU již z velké míry připravena a stávající země považují vstup nových členů do společenství za prospěšný a výhodný. „Automobilový průmysl je a v budoucnu stále bude hnacím motorem ekonomik zemí EU. Automobil totiž nepředstavuje pouze dopravní prostředek, ale je především výrazem osobní svobody a životního stylu,“ dodal.
Vladimír Špidla ocenil význam českého automobilového průmyslu a připomněl jeho návaznost na další obory, například na správu komunikací a výstavbu dálnic.
Jiří Škrla ve svém vystoupení vyzdvihl zvyšující se kvalitu a prestiž veletrhu a označil letošní ročník autosalonu za divácky nejatraktivnější.
Vratislav Kulhánek zdůraznil, že automobilový průmysl je pilířem české ekonomiky, neboť jen v loňském roce dosáhly firmy z tohoto oboru celkového obratu 353 miliard Kč.
Zvyšující se úrovně veletrhu si povšiml také Yves Van der Straaten, který v souvislosti s blížícím se vstupem ČR do EU označil letošní ročník za milník.
Součást veletržního kalendáře OICA
To, že byl Autosalon Brno 2003 opět zařazen do prestižního veletržního kalendáře Mezinárodní organizace výrobců automobilů OICA právem, dokládají i základní statistické údaje. Letošního ročníku se zúčastnilo již 330 vystavovatelů z dvanácti zemí, kteří se svými expozicemi obsadili plochu 45 tisíc m2 (z toho 36 tisíc m2 v pavilónech).
Pro návštěvníky byly připraveny dvě světové novinky – BMW řa-dy 5 a facelift Fordu Mondeo – a desítky tuzemských premiér a nových konceptů. Divácky atraktivní byla například expozice „Jak se rodí automobil“, jež přiblížila široké veřejnosti vývoj a konstrukci vozidel. Ve stejném pavilónu byla i výstava historických vozidel značky Ford, která letos slaví své sté výročí.
Přestože letos již organizátoři v nomenklatuře důsledně trvali na oddělení nákladních a užitkových vozidel od osobních automobilů, řada vystavovatelů představila v osobních verzích modely, které dodávají i v užitkovém provedení. Řadu vystavovaných automobilů lze také vybavovat tzv. montážní přepážkou, čímž se rozšiřuje prostor pro jejich využití i v podnikatelské sféře.
Doprovodný program
Již tradiční součástí brněnských automobilových veletrhů je bohatá škála doprovodných akcí a ani letos tomu nebylo jinak. Z doprovodných programů pro odbornou veřejnost patřily k nejzajímavějším například Mezinárodní sympozium „MOTORSYMPO 2003“, konference Fleet Management 2003, Konference analytiků dopravních nehod, seminář Nakládání s autovraky či seminář Moderní pohonné hmoty a maziva pro motorová vozidla 2003.
Pro širokou veřejnost byly připraveny například ukázky z činnosti ÚAMK, prezentace tuningových úprav automobilů či třetí ročník Autosalon rally Brno.
(lan)