29. července 2004
V jednom jediném týdnu se letos v září v Německu uskuteční dva přední světové veletrhy – zatímco do dolnosaského Hannoveru se na veletrh IAA sjedou všichni významnější výrobci silniční techniky (viz str. 14), v Berlíně se bude již popáté konat hlavní světová přehlídka techniky a služeb pro železniční dopravu – InnoTrans 2004. S nabídkou zhruba 1400 vystavovatelů se mohou zájemci seznámit s předstihem již nyní na internetových stránkách akce.
Mezinárodní odborný veletrh kolejové dopravní techniky, nových komponent, dopravních vozidel a systémů InnoTrans se v hlavním městě Německa koná s dvouletou periodicitou již od roku 1996. Od té doby se počet vystavovatelů zvýšil téměř osminásobně a čistá obsazená plocha vzrostla z původních 6376 na letošních 40 tisíc m2. InnoTrans se tak stal bezkonkurenčně největší výstavou svého druhu – podle pořádající Messe Berlin je zhruba osmkrát větší než druhý v pořadí, londýnský RailTech.
Účast na letošním, pátém ročníku veletrhu, který se v prostorách jižní části berlínského výstaviště uskuteční ve dnech 21. až 24. září, přislíbilo přibližně 1400 vystavovatelů, z toho zhruba 45 procent zahraničních, kteří do Berlína přijedou z 36 zemí. Již několik měsíců před zahájením výstavy Messe Berlin pronajala
o 30 procent více plochy než v roce 2002, kdy se na ploše 35 686 m2 prezentovalo 1047 vystavovatelů. Poslední, předloňský ročník navštívilo 35 tisíc expertů (InnoTrans je určen jen pro odbornou veřejnost, pouze o víkendu po skončení výstavy se venkovní plochy zdarma otevírají i pro laické zájemce), letos pořadatelé očekávají opět o něco více odborníků z celého světa.
Celkem letos výstava uvnitř hal a na volných venkovních plochách obsadí 80 tisíc m2. Zcela vyprodaná je i v Evropě ojedinělá soustava 2000 metrů kolejí určených pro prezentaci drážní techniky.
Pět hlavních ¨segmentů
Pod jednou střechou se v Berlíně setkají prakticky všechny známé značky železničního světa. Těžištěm jejich prezentací budou i letos inovace kolejové dopravní techniky – kolejových vozidel, konstrukčních celků i komponent. Výstava je však celkem rozčleněna do pěti hlavních částí – vedle dominantního sektoru železniční techniky jsou součástí nomenklatury výstavy také železniční stavby, veřejná doprava, informační technologie (komunikační technika, telematické systémy, informace pro cestující, systémy jízdného a ticketingu či vybavení nádraží a zastávek) a služby. Od minulé výstavy mimořádně expandoval zejména sektor železničního stavitelství BahnBau – novinka posledního ročníku.
Protože prakticky všichni evropští výrobci a poskytovatelé služeb se veletrhu účastnili již v roce 2002, nárůst počtu vystavovatelů mají letos na svědomí především firmy z Asie a Severní Ameriky. Poprvé se letos v Berlíně představí například vedoucí jihokorejský podnik železniční techniky ROTEM. Z Japonska účast potvrdily společnosti Hitachi a Kawasaki. Pro tchajwanské vystavovatele zorganizovalo společný stánek Sdružení tchajwanského drážního průmyslu CRIDA. Z USA přijede poprvé firma General Electric Transportation. Z České republiky se k účasti na veletrhu InnoTrans 2004 přihlásilo 26 podniků (viz tabulku).
Doprovodný program
Součástí veletrhu bude i řada doprovodných akcí. Stěžejní bude dvoudenní odborný kongres Dialog Forum, který společně pořádají Německé dopravní fórum, Sdružení německých dopravních firem VDV, Unie evropského drážního průmyslu UNIFE a Německý svaz drážního průmyslu VDB. Fóra se zúčastní vrcholní politici, představitelé drah (za Německé dráhy předseda představenstva Hartmut Mehdorn) a drážního průmyslu (například firem Alstom, Siemens a Bombardier) a dopravní experti z Německa i zahraničí. Společně budou rokovat například o vyhlídkách drážního průmyslu v rozšířené Evropě nebo na téma: Jak vysokou interoperabilitu vyžadují drážní systémy?
Pod záštitou Německé dráhy se v rámci veletrhu letos potřetí uskuteční také vrcholné setkání ministrů dopravy a ředitelů národních drah ze zemí východní Evropy a Asie – Východoevropský a asijský drážní summit. Hlavním tématem jeho jednání budou možnosti rozvoje přeshraniční železniční dopravy mezi Asií a západní Evropou.
Doprovodnou konferenci železničního stavitelství BahnBau uspořádá Svaz německých drážních inženýrů. V popředí pozornosti jejích účastníků by měly být mimo jiné otázky elektrifikace tratí. Doprovodný program dále doplní například 2. ročník mezinárodní konference Mezinárodní unie veřejné dopravy UITP o možnostech rozvoje regionálních a příměstských drah a 4. ročník veřejného dopravního fóra o dlouhodobém rozvoji veřejných dopravních systémů. V jeho rámci budou vyhlášeny i výsledky soutěže Excellent Product of Railway Industry.
Virtual market place
Účast na InnoTrans 2004 se ne-omezuje jen na vlastní expozice na výstavišti. Všichni vystavovatelé se mohou 365 dní v roce prezentovat i na internetových stránkách akce, na něž po registraci získají přístup, a mohou informace o své nabídce průběžně aktualizovat. Návštěvníci zase mohou díky tzv. virtuálnímu tržišti průběžně získávat informace o jednotlivých vystavovatelích, předem si s nimi domluvit termín schůzky na výstavě nebo si naplánovat trasu prohlídky veletrhu podle vlastního zájmu.
Luboš Spálovský