12. dubna 2007
Mezinárodní železniční veletrh a kongres #railtec2007 bude letos již pošesté ve dnech 12. až 14. listopadu hostit porúrské průmyslové centrum Dortmund. Letos mu jeho pořadatelé vetkli do štítu tři „I“ – internacionalismus, interakci a interdisciplinaritu. Cílem největší veletržní přehlídky svého druhu na evropském kontinentu nicméně zůstane podpora rozvoje mobility založené na železniční dopravě.
Na rozdíl od největšího veletrhu oboru – berlínského InnoTransu, který je zaměřen především na železniční techniku – je bienální výstava v dortmundské Vestfálské hale považována za vrcholnou dopravně-politickou akci evropské železniční dopravy. Posledního ročníku se zúčastnilo 410 vystavovatelů ze 14 zemí, kteří obsadili výstavní plochu 30 tisíc m2, a čtrnáct tisíc návštěvníků (viz DN 47/05). I letos třídenní přehlídka přiblíží nejnovější výrobky a služby na podporu mobility a současně návštěvníkům nabídne možnost diskutovat o nejdůležitějších otázkách železniční dopravy. Ať už jako vystavovatelé nebo hosté, v Dortmundu by se měly sejít všechny významné postavy mezinárodní železniční dopravy a logistiky. Mezi vystavovateli budou státní i soukromé drážní podniky, správci infrastruktury, politici, ministerstva i výzkumné ústavy.
Pořadatelé letos o účast na veletrhu registrují mimořádný zájem. Již v lednu, tedy jedenáct měsíců před zahájením veletrhu, si vystavovatelé rezervovali více výstavního prostoru než v lednu roku 2005 na minulý ročník rail#tec2005. Zvýšenému zájmu Messe Westfalenhallen Dortmund vyjde vstříc novým rozčleněním hal. Poprvé budou letos součástí veletrhu i pavilony 3A a 3B Vestfálské haly, což by mělo ještě více semknout veletrh a kongres a vytvořit dostatek prostoru pro pódiové diskuse, prezentace, tiskové konference a další setkání.
Kromě toho pořádající společnost Messe Westfalenhallen Dortmund letos podle svého ředitele Stefana Baumanna také pozmění koncepci veletrhu s cílem ještě lepšího propojení výstavních aktivit a kongresu. Kombinace veletrhu železniční dopravy a drážního průmyslu a kongresu o dopravní politice se osvědčila již v uplynulých letech. Na kongresu tradičně vystupují špičkoví mluvčí a spolu s účastníky živě diskutují o nejaktuálnějším vývoji železniční dopravy a jejích rámcových podmínkách. „Z této koncepce se stala téměř obchodní značka veletrhu #railtec. Nabízí vystavovatelům příležitost setkávat se mezi sebou i s rozhodujícími představiteli oboru,“ řekl Stefan Baumann.
Hlavním bodem Fórum místní dopravy
Nosným pilířem kongresu bude letos fórum věnované místní dopravě, které zajistí Svaz německých dopravních podniků (VDV) ve spolupráci s porýnskými dopravními svazy VRR a VRS. Na akci hodlají navázat na pozitivní zkušenosti z minulého fóra, které bylo věnováno jízdnému a nejmodernějším metodám jeho výběru (Ticketing forum rail#tec2005) a vzbudilo mimořádný ohlas. Součástí fóra bude společná expozice dopravců, jejich sdružení a zástupců železničního průmyslu. Představí v ní poslední novinky elektronického řízení jízdného, marketingu a informací pro cestující.
Partnerskou zemí letos Maďarsko
S cílem vnést do diskuse mezinárodní perspektivu zvou pořadatelé každý rok k účasti na veletrhu a kongresu některou evropskou zemi, která návštěvníkům může přiblížit svůj národní železniční trh. Předloni byly partnerské země dokonce dvě – Švýcarsko a Česká republika, kterou na akci reprezentoval náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek, generální ředitel Českých drah Josef Bazala, prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák a zástupci zhruba čtyřiceti českých společností železničního průmyslu. Vedle nich se pátého ročníku veletrhu v roce 2005 se zúčastnilo i několik ministrů dopravy a ředitelů národních drážních podniků z různých evropských zemí.
Také letošní host – Maďarsko – bude zastoupen vrcholnými dopravními politiky, sdruženími a hlavními firmami, které se podělí o svou představu mezinárodní mobility.
Účastníky veletrhu #railtec2007 s plány na další výstavbu koridorů a multimodálních logistických center a terminálů seznámí nejen zástupci vlády, ale i představitelé maďarských státních drah Magyar Államvasutak (MÁV). Nastíní další plány společnosti, která se připravuje k privatizaci. Její nákladní divize byla již loni vyčleněna do samostatné dceřiné společnosti, která je zatím plně ve vlastnictví MÁV. V průběhu další restrukturalizace bude i osobní doprava a správa sítě rozdělena do dvou nezávislých společností. Restrukturalizace doprovodí personální změny; již v listopadu loňského roku ministr hospodářství a dopravy János Kóka jmenoval sedm členů rady, která bude transformaci provádět a dohlížet na ni.
Vedle MÁV a jejich dceřiné společnosti MÁV Rec a joint venture Central European Railway Rt. by se v Dortmundu měly představit i další maďarské železniční podniky, například největší maďarský soukromý operátor osobní železniční dopravy Raab-Oedenburger-Ebenfurter Eisenbahn AG (ROeEE), Magyar Magánvasút Rt., Train Hungary Magánvasút Kft a odborník na přepravu zemědělských produktů Floyd Kft.
(spa) www.railtec.de