17. září 2009
Příští týden se na brněnském výstavišti uskuteční 51. ročník
Mezinárodního strojírenského veletrhu (MSV), vrcholné výstavní akce oboru
v celé střední a východní Evropě. Souběžně s ním bude výstaviště
patřit také bienálnímu veletrhu Transport a Logistika, který se v Brně
koná teprve popáté, ale za krátkou dobu své existence si již dokázal
získat značné renomé. O výhodách unikátního spojení strojírenského a
logistického veletrhu a zájmu, který o specializovanou přehlídku dopravy a
logistiky projevují domácí i zahraniční vystavovatelé, jsme hovořili
s obchodním ředitelem MSV Ing. Jiřím Rouskem. „Nadcházející
51. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu v souvislosti
s ekonomickou krizí čelí přibližně desetiprocentnímu poklesu zájmu
vystavovatelů. Jak se hospodářská krize projeví na počtu vystavovatelů
doprovodného veletrhu Transport a Logistika, jehož posledního ročníku se
přede dvěma lety zúčast-nilo téměř dvě stě vystavovatelů, z toho
více než čtvrtina zahraničních?“ „Ekonomická situace dopadla na firmy
z oboru dopravy a logistiky poměrně výrazně, což se na veletrhu Transport
a Logistika nemohlo neprojevit. Na letošním, pátém ročníku očekáváme
účast 150 vystavovatelů z deseti zemí, zahraničních firem mezi nimi
budou přibližně tři desítky. Důležité však je, že kvalitativní
úroveň veletrhu zůstane zachována. Vystavuje většina lídrů jednotlivých
branží a vedle nich se nově objevují další velká jména jako Bombardier
nebo Interroll. Firmy dnes hledají nové cesty k zákazníkům a veletrh je
pro ně důležitým nástrojem, jak oslovit potenciální klienty a
stávajícím odběratelům prezentovat ino-vace v sortimentu.“ „Na
obtížnou hospodářskou situaci jste reagovali nabídkou programu Benefit
2009, který vystavovatelům snižuje náklady na účast. Mezi nabízené
výhody patřilo například snížení záloh při po-dání přihlášky,
slevy patrových expozic, levnější technické přívody, spediční služby
i reklama v areálu a firemní pozvánky a parkování pro vystavovatele
zdarma. Jak se nabídka osvědčila? Podařilo se díky ní do Brna přivést
i podniky, které by bez ní nevystavovaly?“ „Co přesně firmy motivuje
k účasti a který faktor je pro ně nakonec rozhodující, můžeme vyčíst
pouze z průzkumů, které se dělají až na veletrhu. Faktem je, že se na
letošním veletrhu Transport a Logistika premiérově představí celá pětina
vystavovatelů. K novým velkým jménům patří již zmíněný Bombardier,
evropský lídr v oblasti kolejové dopravy, nabídku v oblasti spedice
rozšíří účast významných spedičních firem Dachser a CN Worldwide.
Prezentaci dopravců obohatí také slovenská společnost Emtest, která
v tomto oboru bude mít druhou největší expozici po ČD Cargo.“ „Jak po
čtyřech ročnících hodnotíte rozhodnutí o spojení obou veletrhů?
Nezasloužila by si oblast dopravy a logistiky samostatný termín
každoročně?“ „Dvouletá periodicita se podle mého názoru osvědčila.
Doprava a logistika se jednou za dva roky dostanou do centra pozornosti, což
přitahuje zájem odborné veřejnosti. Firmy, které chtějí vystavovat
každoročně, k tomu mají v sudých letech dostatečný prostor v rámci
Mezinárodního strojírenského veletrhu. Co se týče termínového spojení
obou veletrhů, jeho přínos je myslím evidentní. Dopravní firmy mohou svou
nabídkou oslovit daleko širší publikum než na specializované výstavní
akci. Také logistické technologie dnes nacházejí uplatnění v celé řadě
průmyslových odvětví prezentovaných na strojírenském veletrhu, takže jde
v každém směru o velmi logické spojení.“ „Jaká bude letos skladba
vystavovatelů z hlediska země původu?“ „Zahraničních firem je
přibližně třicet, ale řada zahraničních subjektů vystavuje
prostřednictvím svého českého partnera. Nejpočetnější zahraniční
zastoupení mají sousední státy Německo a Slovensko, ale nechybějí ani
vzdálenější účastníci. Asi nejvzdálenější destinací je letos
Malajsie – ve výstavní premiéře se představí společnost Flexlink,
která potenciální klientelu ze střední Evropy osloví nabídkou
dopravníkových systémů.“
„Které obory budou letos na veletrhu Transport a Logistika nejvíce
zastoupeny? Jak se průběžně mění struktura vystavovatelů a jejich
exponáty?“ „Skladba vystavovatelů se letos příliš nemění. Tradičně
nejsilnější branží bude manipulační technika, kde největší
vystavovatel, společnost SSI Schäfer, dokonce zdvojnásobuje pronajatou
plochu. Poměrně široce bude zastoupeno skladové vybavení a montážní
technika, nechybí ani telematika a další logistický a dopravní software.
Vystavující dopravci zastupují jak silniční a železniční dopravu, tak
lodní dopravu a přístavy. Silnou účast očekáváme v oblasti kolejové
techniky, kde se návštěvníci mohou těšit na zajímavé exponátové
novinky.“ „Co v Brně bude čekat na návštěvníky? Ohlásili již
vystavovatelé z oblasti dopravy, spedice, logistiky a výroby dopravní a
manipulační techniky a softwarových řešení, s jakými premiérami a
zajímavými novinkami do Brna přijedou?“ „Začnu zmíněnou železniční
technikou. Největším vystavovatelem letošního ročníku je společnost
ŠKODA Transportation, která na kolej před pavilon A přiveze čtveřici
zajímavých exponátů. Novinkou bude lokomotiva ŠKODA 109 E určená
k tažení vlaků nejvyšší priority po hlavních koridorech střední Evropy
a také nízkopodlažní tříčlánková tramvaj ForCity. Novinky avizuje také
společnost D& COMM, která pro firemní flotily nabízí navigační a
komunikační systémy, satelitní sledování a podobně. Poprvé letos
vystavuje švýcarská společnost Interroll, přední světový výrobce
komponentů a subsystémů dopravníků pro přepravu materiálu, logistiku a
automatizaci. Do Brna přiveze modulární válečkový dopravníkový systém
Intelliveyor pro přepravky a kartony s integrovanými pohony a řídicími
kartami. Z manipulační a skladovací techniky určitě zaujmou bezřidičové
vozíky BeeWaTec nebo automaticky vedené vozíky firmy E&K Automation.
Novinek samozřejmě bude daleko více, ale většina vystavovatelů si je
schovává až na veletrh jako překvapení.“ „V červnu byl na
výstavišti otevřen nový pavilon P, největší a nejmodernější výstavní
hala v regionu střední Evropy, která významně rozšířila nabídku
kvalitních výstavních ploch. Bude díky ní možné rozšířit expozice
veletrhu Transport a Logistika i mimo tradiční umístění v pavilonech A1,
A2 a na okolních volných plochách?“ „K rozšíření letos není důvod,
takže expozice dopravních a logistických firem návštěvníci najdou stejně
jako dříve v pavilonech A1, A2 a na volné ploše A včetně kolejiště.
Zajímavostí je, že část pavilonu A obsadí nový projekt Transfer
technologií a inovací, který soustředí prezentace vysokých škol a jejich
vědecko-výzkumných kapacit nabízených průmyslu. Jde o nový doprovodný
program, jakési kontaktní centrum výzkumu a vývoje, které chce podpořit
zavádění inovací do praxe a tím přispět ke zvýšení
konkurenceschopnosti českého průmyslu. Těší nás, že se už do prvního
ročníku zapojily prakticky všechny tuzemské technické univerzity plus
některé další výzkumné instituce.“ „Které body byste odborníkům
doporučil z doprovodného programu letošního veletrhu?“ „Stejně jako
v expozicích také v doprovodném programu bude velká pozornost patřit
železniční dopravě. Špičkovou účast očekává první Mezinárodní
železniční konference s mottem ,Železniční doprava – ekologicky,
ekonomicky a efektivně smysluplná alternativa k dopravě silniční‘.
Konferenci pořádá v úterý 15. září Asociace podniků českého
železničního průmyslu ACRI, která při této příležitosti udělí
třetí Výroční cenu ACRI. Tradiční součástí veletrhu jsou logistické
konference. Letošní seminář proběhne také v úterý 15. září a
zaměří se na aplikaci logistiky v oblasti výrobních procesů a
dodavatelského řetězce. Pořadateli jsou Česká logistická asociace a Svaz
spedice a logistiky a mezi přednášejícími by neměl chybět prezident
Evropské logistické asociace Alfonz Antoni. Specialitou letošního ročníku
je historická výstava věnovaná vynálezci lodního šroubu Josefu Resselovi.
Informační panely a unikátní exponáty z původně slovinské výstavy nám
zapůjčilo Technické muzeum v Brně a věřím, že to pro řadu
návštěvníků bude překvapení. Osobně jsem vůbec netušil, jak široký
záběr Josef Ressel měl a do kolika oborů svými technickými vynálezy
zasáhl.“ (spa)