23. ledna 2022, čtk
23,1, - Brněnskou MHD letos čeká významný přelom, během roku totiž zařadí další nové bezbariérové autobusy a trolejbusy a naopak stáhne z provozu poslední vysokopodlažní. Městem jezdí posledních deset bariérových autobusů a 14 trolejbusů, řekla ČTK mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Autobusy měly být vyřazeny už loni, ale ještě se to nestalo i kvůli tomu, že dopravní podnik zajišťuje výlukovou dopravu mezi Brnem a Adamovem.
Posledními autobusy, které nejsou bezbariérové, jsou kloubové Karosy B961 z let 2004 až 2006, posledními takovými trolejbusy jsou typy 14Tr z konce 80. a první poloviny 90. let a také jeden kloubový 15Tr. Podíl nízkopodlažních vozidel v Brně dosáhl na konci loňského roku 80 procent, takže už jen každé páté mělo vysoký nástup.
Nejpomaleji jde obnova tramvají. Jejich životnost je totiž výrazně vyšší. Zatímco autobusy odcházejí ze služby zhruba po deseti až 12 letech, tak tramvaje vydrží v provozu po generálních opravách bez problémů 40 i více let. Některé tramvaje typu T3 jsou ještě ze 70. let a nízkopodlažním tramvajím Anitra bude příští rok už 20 let. Už letos koncem roku by měl dopravní podnik obdržet dvě nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 45T. "Uzavřeli jsme s výrobcem smlouvu na pět tramvají, přičemž jich můžeme odebrat do roku 2026 až 40 při ceně 60 milionů za jednu," řekl generální ředitel Miloš Havránek. Celkový objem nákupu bude záviset na finančních možnostech.
Dále také pokračuje víceletý projekt, který pro Brno znamená 42 nových tramvají EVO2 nazývané Drak. Zatím jich po Brně jezdí 18 a do konce roku 2024 jich má být 42, přičemž nahrazují tramvaje typu K2. Kdy se však podaří u tramvají dosáhnout stoprocentní nízkopodlažnosti, nelze zatím říct. "Loni jsme dosáhli podílu 59 procent," uvedla Hana Tomaštíková. Tramvají po Brně jezdí zhruba 300, autobusů přes 320 a trolejbusů 130.
Přitom tramvaje byly prvními nízkopodlažními vozidly, které se v Brně objevily, a to už v roce 1997. Do roku 2003 však trvalo, než bylo nízkopodlažních alespoň deset procent všech vozidel. Zpočátku se dařilo nejrychleji nakupovat bezbariérové trolejbusy, autobusy až později. Na čtvrtinu nízkopodlažních vozidel se podnik dostal v roce 2009, na polovinu na konci roku 2014 a na tři čtvrtiny o pět let později. Nakupovat nová vozidla se dopravnímu podniku daří především díky evropským fondům, které podporují čistou mobilitu. A v minulém desetiletí EU podporovala i nákup autobusů na zemní plyn.
(čtk)
Foto: Dopravní podnik města Brna