5. září 2024, čtk
6.9. - České dráhy (ČD) letos v prvním pololetí vypravily na české tratě více než 1,2 milionu vlaků, nejvíc z českých dopravců. Druhý byl dopravce Arriva s 77.000 vypravenými vlaky. Vlaky Českých drah měly v průměru zpoždění 1,53 minut. Největší zpoždění měly vlaky RegioJet (RJ), činilo průměrně 8,24 minut. RegioJet byl čtvrtý v množství vypravených vlaků, za první pololetí jich měl více než 35 000, z toho více než 18 500 na linkách v Ústeckém kraji. RegioJet ÚK, který provozuje vlaky v Ústeckém kraji, měl průměrné zpoždění 1,19 minut. Vyplývá to z dat, které poskytla Správa železnic (SŽ).
Třetí v počtu vypravených vlaků byl ústecký dopravce GW Train Regio s více než 43.500 vlaky. První pětici uzavřela společnost Die Länderbahn CZ (DLB CZ), dceřiná společnost německého dopravce, která v prvním pololetí na české tratě vyslala více než 32 700 vlaků. Leo Express vypravil 13 332 vlaků.
Sled vlaků, tedy jejich křižování, předjíždění nebo intervaly mezi vlaky, byl nejčastější příčinou zpoždění vlaků, způsoboval pětinu až polovinu všech zpoždění dopravců, u ČD téměř 26 procent. Tento problém podle dřívějšího vyjádření ČD ovlivňuje historicky daný vysoký podíl jednokolejných tratí na české železniční síti, která je nejhustší v Evropě.
"V Česku je podíl jednokolejek neuvěřitelných 77,5 procenta. Například v sousedním Rakousku je to zhruba 56 procent a v Německu dokonce pouze 45 procent tratí. Vlaky v zahraničí nemusí tak často čekat na křižování na 'jednokolejkách' a mohou jet plynuleji," uvedly dráhy v dřívější tiskové zprávě. Podle drah české železnici také chybí vícekolejné úseky, kde by byla oddělena nákladní, regionální a dálková doprava, problematické je předjíždění pomalejších nákladních a osobních vlaků rychlíky a expresy. Z dat SŽ vyplývá, že další nejčastější příčiny zpoždění byly čekání na přípojný vlak nebo plánované výluky.
Druhé největší průměrné zpoždění měl v prvním pololetí dopravce Leo Express (LE), a to 7,9 minuty. Zpoždění z důvodů na straně dopravce u LE však činilo 0,65 minuty. ČD měly průměrné zpoždění na straně dopravce 0,21 minuty. U RJ bylo průměrné zpoždění z těchto důvodů 1,81 minuty, vyšší zpoždění, 2,95 minuty, měl jen dopravce Gepard Express, který provozuje vlaky na lince Brno - Vídeň a za první pololetí vypravil 297 vlaků. U ostatních dopravců se průměrné zpoždění na straně dopravce pohybovalo pod jednou minutou.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN