16. ledna 2018, čtk
Plzeňský kraj chce do roku 2021 zvýšit počet cestujících v autobusech a vlacích v regionu o 15 procent. Za veřejnou dopravu platí stále víc peněz, ačkoli ji využívá méně a méně lidí. Za loňský a letošní rok na ni vydá necelou jednu miliardu korun. Letos také zavede slevy na jízdném, integrovanou dopravu v celém regionu a vyhlásí soutěže na nové autobusové dopravce. Podmínkou tendrů budou nová vozidla. Uvedl to hejtman Josef Bernard.
„Od ledna začínáme s novými slevovými tarify, což bude znamenat zvýšení nákladů na veřejnou dopravu v Plzeňském kraji o 40 milionů Kč. Od stejného data zároveň rozšíříme Integrovanou dopravu Plzeňska (IDP) o okresy Plzeň-sever a Rokycansko,“ upozornil hejtman. A od července 2018 by se měla IDP rozšířit do celého kraje. Na Plzeňskou kartu na hromadnou dopravu a další služby v Plzni a okolí bude možné koupit časové kupony i slevu na jednotlivé jízdné. Tarif pro důchodce a studenty do 26 let bude za 50 procent, děti zaplatí čtvrtinu.
Chystá se soutěž na nové dopravce
Kraj na jaře příštího roku vypíše soutěž na nové autobusové dopravce. „Chceme mít od ledna 2020 v celém kraji nové autobusy nového standardu, dnes je jejich průměrné stáří 14 let, což je značně nevyhovující,“ řekl Josef Bernard. Kraj letos dokonce zvažoval vlastního dopravce, ale nakonec zvolil externí firmy. Nebude ale vypisovat tendry na devět celků, jak to mělo připravené minulé vedení kraje, ale jen dva – na sever od Plzně a na jih. „Bude to dostatečné pro to, aby se uplatnily úspory, ale je to natolik rozdělené, že pokud bude s jedním dopravcem problém, druhý ho může případně nahradit,“ uvedl. Podle Josefa Bernarda je do ledna 2020, odkdy mají noví dopravci jezdit, dostatečná rezerva na případná odvolání k antimonopolnímu úřadu a námitky soutěžících. „Už jsme si nechali indikativní nabídky dát a pět šest zájemců o tuto službu bude,“ uvedl.
Na některých tratích budou jezdit nové vlaky
V lákání cestujících do vlaků začne kraj v prosinci 2018 tím, že nasadí nové moderní vozy na trati Horažďovice – Plzeň – Pňovany. Zároveň jedná s Karlovarským krajem, aby jezdily až do Plané, Mariánských Lázní a Chebu. „A pak nás čeká jen přesoutěžení tří oblastí, motorové vlaky na Plzeňsku a motorové vlaky v Pošumaví a v Českém lese, kde by se měly soutěže ukončit do roku 2020,“ uvedl. Kraj bude akceptovat i modernizované vozy, protože tam není intenzita cestování tak vysoká. O nových soupravách uvažuje ještě na trati Klatovy – Plzeň – Hořovice, kterou chce ve spolupráci se Středočeským krajem protáhnout až do Prahy. Dopravce chce mít vybraného do konce roku 2021.
Investice do potřebné infrastruktury
Kraj chce dále zlepšit komfort pro přepravu kol ve vlacích a autobusech. Na vybraných nádražích postaví parkoviště, odstávky na kola a komfortní odbavování jízdného. „Komplex všech připravovaných změn zajistí významně vyšší komfort pro cestující ve veřejné dopravě. Budou jezdit rychleji v moderních prostředcích,“ uvedl hejtman. Nové autobusy mají být s klimatizací, wi-fi, moderním informačním systémem a částečně nízkopodlažní.
(čtk)
Foto: TJ