​Na navýšení platů bude Děčín s dopravním podnikem potřebovat miliony Kč

​Na navýšení platů bude Děčín s dopravním podnikem potřebovat miliony Kč

5.1. - Navýšení mezd v Dopravním podniku města Děčín, kde řidiči požadují růst mezd o 15 procent, by vyšlo zhruba na 12 milionů korun. Zdroje chce město se společností získat například redukcí některých spojů. V Děčíně nevyjelo v uplynulých dnech několik spojů, řidiči se domluvili, že nebudou sloužit přesčasy, protože vedení nevyhovělo jejich požadavku.

Získat peníze na navýšení mezd by město mohlo redukcí některých linek zhruba o tři procenta, uvedl předseda představenstva Zdeněk Machala. Primátor Jiří Anděl řekl, že úspory bude hledat jak město, tak dopravní podnik. "Buďto navýšíme my příspěvek dopravnímu podniku, nebo bude muset hledat dopravní podnik úspory ve svém hospodaření," dodal.

V Děčíně nevyjely dva autobusy loni od 28. do 31. prosince, kdy podniku chyběli dva řidiči. Na Nový rok, 3. ledna a 4. ledna pak nevyjel jeden autobus. "Do konce týdne, kdy jsou služby plánovány, předpokládáme, že obsadíme všechno," řekl dnes novinářům ředitel společnosti Bohumil Bárta. Omezení jsou podle něj na páteřních linkách, kde je četnost spojů vyšší než například v koncových oblastech.

Primátor uvedl, že jde o marginální záležitost v porovnání s loňským únorem a březnem, kdy kvůli koronaviru chybělo zhruba 30 procent řidičů. Ke konci loňského roku odešlo do penze pět řidičů, sedm jich je aktuálně na nemocenské. Sloužit tak může 69 řidičů, podnik jich podle Bárty potřebuje minimálně o deset víc. Podnik se další šoféry snaží získat.

Vyjednávání by mělo skončit podepsáním kolektivní smlouvy na konci měsíce. Průměrná mzda řidičů včetně přesčasů je podle Bárty asi 37 000 korun, na osobní náklady vynaloží podnik zhruba 80 milionů korun ročně. Podnik nabídl svým zaměstnancům na přelomu října a listopadu navýšení mezd o čtyři procenta. Podle primátora budou platy zřejmě navýšeny o sedm až osm procent.

Odboráři požadují zvýšení mezd nejen pro řidiče, ale také pro dělnické profese a technicko-hospodářské pracovníky (THP). "Navrhovali jsme zvýšení o 15 procent už v listopadu, kdy začaly rapidně růst ceny. Chtěli jsme se dorovnat s ostatními dopravními podniky na severu Čech. Vedení nám nabídlo čtyři procenta pro řidiče, což u nás dělá pět korun 28 haléřů," řekl předseda odborové organizace Jiří Vašák. "Navrhovali jsme 15 procent pro dělnické profese, které se nám starají o autobusy, a pět procent pro THP. Přidání požadujeme pro všechny zaměstnance," uvedl s tím, že vedení podniku navrhlo dělnickým profesím zvýšení o dvě až tři procenta.

Problém s nedostatkem řidičů řešil loni v létě Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. Při kolektivním vyjednávání se tam odboráři s vedením podniku dohodli na nárůstu hrubé měsíční mzdy o 7500 korun na 30 000 korun. "Většina je nás tady v Děčíně kolem padesáti let. Mladý člověk za 25 000 korun čistého, aby jezdil soboty a neděle a vstával ve tři ráno, tak jezdit nebude," podotkl Vašák. "Patnáct procent je náš požadavek, ale je to číslo k jednání," dodal.

(čtk)

Foto: DPMD

spinner