2. prosince 2024, čtk
3.12. - Hlavním městem vlastněná firma Technologie hlavního města Prahy (THMP) odkoupila za 133 milionů korun od společnosti JCDecaux 429 přístřešků pro zastávky MHD a 160 samostatně stojících reklamních ploch. Smlouvu dnes podepsali zástupci obou firem. Nakoupený mobiliář město použije především k výměně zastaralých přístřešků. JCDecaux přístřešky na zastávkách MHD dříve vlastnila, magistrát jí však neprodloužil smlouvu a její mobiliář v posledních letech vyměnil za vlastní.
O odkupu stovek přístřešků obě firmy jednaly několik let poté, co město české pobočce francouzské firmy neprodloužilo kontrakt na provoz mobiliáře. Transakce se po dnešním podpisu smluv uskuteční formou odkoupení části závodu, která zahrnuje nejen již demontované přístřešky MHD, ale i takzvané samostatně stojící reklamní nosiče, které stojí na městských pozemcích. K THMP přejde také několik zaměstnanců, kteří se dosud o mobiliář pro JCDecaux starali.
Pořízené přístřešky město plánuje využít zejména k nahrazení asi 400 zastávek především na periferiích metropole, kde jsou stále umístěny staré přístřešky vlastněné dopravním podnikem, takzvaná drátoskla. Město bude zároveň moci vyjít vstříc žádostem některých převážně menších městských částí, kde nyní přístřešky úplně schází. "Budeme se snažit nahradit všechna drátoskla a zároveň vyjít vstříc požadavkům městských částí," uvedl radní města Michal Hroza.
Před použitím THMP nechá přístřešky repasovat a přebarvit do tmavošedé barvy, ve které jsou i zastávky pořizované přímo hlavním městem. Ředitel THMP Tomáš Jílek uvedl, že ve větším množství by se v ulicích měly přístřešky začít objevovat ve druhé polovině příštího roku. Společnost počítá s tím, že repasování by mělo stát do 150 000 korun za přístřešek v případě nutnosti výměny skel, zatímco nákup nového stojí od 350 000 korun výše.
Jílek dodal, že výsledek vyjednávání se dá označit za kompromisní. Městu šlo primárně o přístřešky a firmě naopak o to, aby převzalo i co nejvíce reklamních zařízení. "Těch 160 kusů samostatně stojících reklamních ploch je vlastně kompromisní množství z původních několika set," řekl.
Ředitel dodal, že reklama je také součástí návratnosti investice, na kterou si firma vzala bankovní úvěr. Transakce je rozdělena, nyní THMP zaplatí 98 milionů korun a zbylých 35 milionů bude uvolňovat postupně v následujících čtyřech měsících za ta reklamní zařízení, která nyní nemají platná povolení a je nutné na ně počkat.
Francouzská JCDecaux v posledních letech přišla v Praze o dvě velké zakázky. Kromě kontraktu s magistrátem také v roce 2016 vypověděl pražský dopravní podnik (DPP) firmě Rencar ze skupiny JCDecaux smlouvu na reklamní plochy v MHD. Společnost následně krok napadla u soudu, spor dosud neskončil. JCDecaux také kvůli postupu DPP požádala o mezinárodní arbitráž, ve které po České republice požaduje 553 milionů korun.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN