16. ledna 2018
Na počátku loňského roku zvýšila vláda minimální mzdu řidičů autobusů, což odstartovalo spory o to, kdo bude navýšení nákladů platit. Dopravci požadovali zvýšení příspěvků z krajských rozpočtů, kraje se tomu bránily a začaly uvažovat o vzniku vlastních autobusových dopravců. Jaká je situace dnes? Vlastního dopravce si založil zatím jen Ústecký kraj, Liberecký kraj finišuje se vstupem do ČSAD Liberec. Nové dopravce si zakládají i některá města.
Liberecký kraj původně zvažoval možnost založení vlastní dopravní společnosti a majetkový vstup do některého z již existujících dopravců. Nakonec se rozhodl koupit majoritní podíl akcií ČSAD Liberec za 14,353 milionu Kč, což je zhruba o deset procent méně, než schválili zastupitelé v srpnu. Důvodem je nový posudek, který sice samotnou cenu akcií mírně zvýšil, výrazně ale snížil cenu pohledávek, které kraj zároveň kupuje. Původně měl Liberecký kraj za 86 procent akcií a pohledávky vlastníkovi zaplatit téměř 16 milionů Kč. ČSAD Liberec je na pokraji insolvence, hospodaření je ztrátové. Kraj proto bude muset do stabilizace firmy investovat dalších zhruba 20 milionů Kč. Liberecký kraj chce mít vlastního dopravce kvůli problémům se zajištěním veřejné dopravy v kraji. „Koupě firmy je výrazně levnější a výhodnější než zakládat ji na zelené louce,“ řekl zastupitelům Valdemar Linek z auditorské společnosti NEXIA, která situaci ČSAD Liberec i možnost vstupu kraje do firmy posuzovala. Koupě je podle Linka pro kraj i přes špatnou kondici dopravní společnosti výhodná. Podle libereckého hejtmana Martina Půty je vlastní dopravce pro Liberecký kraj cestou, jak zjistit reálné náklady na dopravní výkon a nenechat se vydírat firmami, které autobusovou dopravu v kraji zajišťují. Záměr kraje koupit akcie ČSAD Liberec ještě prověřuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Do té doby není možné smlouvu podepsat.
Ústecký kraj je průkopníkem nové cesty
Sousední Ústecký kraj už svého vlastního dopravce má. Podle rozhodnutí zastupitelů bude fungovat jako příspěvková organizace, která bude mít dozorčí radu. První oblastí, kde bude jezdit, bude od 1. července 2018 Ústecko. Založením vlastního dopravního podniku samospráva reagovala na potíže v autobusové dopravě v souvislosti s vládním nařízením o zvýšení platů řidičů. „Tři ze čtyř dopravců nám deklarovali, že chtějí dál jezdit. Krajský dopravce tak nejprve převezme linky společnosti BusLine,“ řekl náměstek hejtmana Jaroslav Komínek. Zřízení krajského dopravce schválili zastupitelé na konci května loňského roku. Nová organizace se jmenuje Dopravní společnost Ústeckého kraje a zřízena byla k 1. červenci 2017. Náklady na roční provoz všech spojů linkové dopravy v Ústeckém kraji, která denně přepraví zhruba 55 tisíc cestujících, budou podle odhadů zhruba 600 milionů korun ročně. Kraj bude muset pořídit 250 autobusů a zajistit zhruba 500 řidičů. „Podle studie by měl být dopravní podnik stejně drahý, jako nyní vynakládáme za dopravní obslužnost. Osobně si myslím, že by to mělo být levnější,“ uvedl Komínek. Samospráva předpokládá, že by převzala řidiče od dopravců, kteří nyní zajišťují linkovou autobusovou dopravu. „Nabídli jsme také řidičům Správy a údržby silnic Ústeckého kraje, že si mohou rozšířit řidičské oprávnění. V případě potřeby bychom tyto šoféry mohli využít i pro autobusy,“ doplnil hejtman Oldřich Bubeníček. Od zřízení krajské dopravní firmy si samospráva slibuje, že bude moci operativně řešit problémy. „Třeba budeme moci vyjít vstříc starostům nebo reagovat na vnější vlivy,“ řekl Komínek. „U svého dopravce si budeme rozhodovat o všem včetně platů řidičů,“ dodal.
Jablonec zakládá vlastní dopravní společnost
Autobusové dopravce si ale nezakládají pouze kraje. Například Jablonec nad Nisou bude mít také svou vlastní dopravní společnost – Jablonecká dopravní a. s. Od roku 2010 zajišťuje městskou hromadnou dopravu Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ), kde je Jablonec menšinovým vlastníkem s pouhými 0,38 procenta akcií. Smlouva s podnikem na zajištění dopravy ale končí v roce 2019 a dopravce město informoval, že pak nebude schopen rozsah služeb zajistit. Akciovou společnost zakládá město se základním kapitálem dva miliony korun a Jablonec bude jediným vlastníkem. Jablonecká dopravní bude mít pětičlenné představenstvo a tříčlennou dozorčí radu. „Představenstvo bude o své činnosti pravidelně informovat zastupitele,“ uvedl náměstek primátora Miloš Vele. Není zatím rozhodnuto, zda bude dopravní podnik sám nakupovat a provozovat autobusy nebo si najme jednoho či dva subdodavatele. „O tom se bude teprve rozhodovat, musíme obě varianty posoudit,“ řekl dále Miloš Vele.
Tomáš Johánek
Foto: autor