Ústecký kraj znovu řeší zajištění veřejné autobusové dopravy

Ústecký kraj znovu řeší zajištění veřejné autobusové dopravy

26.6. - Ústecký kraj znovu řeší zajištění veřejné autobusové dopravy. Situace se vyhrotila loni kvůli zvýšení mezd řidičům. Holding BusLine nyní prodal společnost, která působila na území Ústeckého kraje. Vedení samosprávy se chce s novým majitelem sejít. Hrozí, že linky na Děčínsku a Ústecku nevyjedou. Včera to řekl náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

O změně majitele jedné z firem holdingu BusLine včera informoval odborář Jiří Kuchynka. „Přes opakovaná upozornění z různých stran si Ústecký kraj stále neuvědomuje, že pokud se nový majitel nedomluví na změně smluv, nebude moci zaplatit řidiče, tito odejdou jinam a už se nevrátí,“ uvedl Jiří Kuchynka.

V Ústí nad Labem včera jednali krajští zastupitelé. „Doufal jsem, že nový majitel přijde, ale nestalo se tak. Věřím, že se nám podaří s ním jednat v nejbližších dnech,“ řekl Jaroslav Komínek. Pokud se kraj a dopravce nedohodnou, hrozí, že nevyjedou autobusy na Ústecku a Děčínsku.

Společnost BusLine po loňské krizi v dopravě vyvolané zvyšováním mezd řidičů podepsala s krajem dodatek smlouvy, v němž se zavázala provozovat linkovou dopravu do 30. června 2019. Letos v květnu její ředitel Radek Chobot oznámil, že společnost chce dostát svým závazkům, ale nemusí to být s ohledem na finance možné.

Mluvčí skupiny Busline Nikola Bradíková řekla, že akcionář prodal společnost, která působí výhradně na území Ústeckého kraje. „Součástí kontraktu je smlouva o přejmenování společnosti, změně sídla společnosti a úplném oddělení od holdingu BusLine, které je díky legislativní náročnosti otázkou zhruba dvou měsíců,“ uvedla.

V reakci na krizi v autobusové dopravě Ústecký kraj před rokem založil vlastní krajskou dopravní společnost, která nahradí všechny čtyři dopravce. ČSAD Slaný a Arriva Teplice postupně přestanou příští rok jezdit a jako poslední skončí se zajišťováním dopravy v regionu Autobusy Karlovy Vary, tato společnost jako jediná dlouhodobou smlouvu nevypověděla.

Roční náklady na zajištění současné autobusové dopravy jsou podle mluvčí kraje Lucie Dosedělové 364 milionů Kč. Autobusy denně přepraví v Ústeckém kraji 55 tisíc cestujících.

Krajský dopravce připravuje varianty, jak zajistí linkovou autobusovou dopravu. Počítá se také, jaké budou náklady na jeden kilometr. Krajská dopravní firma není připravena zajistit linkovou dopravu, byť v části regionu, už tento rok. „Soutěž na operativní leasing trvá, řidiče bychom možná měli, ale nemáme autobusy,“ uvedl náměstek hejtmana.

(čtk)

spinner