10. května 2010
Čeští a němečtí ekologové nevzdávají boj proti plánované výstavbě jezu na Labi u Děčína. Minulý týden novinářům představili studii německého Institutu pro ekologický a hospodářský výzkum, podle nějž by stavba byla ekonomicky nevýhodná a poškodila by přírodu. Rejdaři, kteří naopak za plavební stupeň bojují, považují zveřejněné informace za lživé.
Studii představili zástupci českého ekologického sdružení Arnika a německé nevládní organizace Bund für Umwelt und Naturschutz Deutschland (BUND). „Již dnes je zřejmé, že investice do staveb na Labi jsou ekonomickým i ekologickým nesmyslem,“ řekl předseda organizace BUND Hubert Weiger.
Podle studie by nákladní lodní doprava byla rentabilní při hloubce plavební dráhy od dvou metrů do 2,5 metru. V opačném případě by údajně plavba kvůli vysokým nákladům nemohla konkurovat silniční nebo železniční dopravě.
Požadované hloubky však není možné dosáhnout ani stavebními úpravami v korytě, tvrdí ekologové. Německo podle nich svých 550 kilometrů řeky na požadované parametry nesplavní. Proto je stavba jezu na české straně zbytečná.
S tím však nesouhlasí předseda Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Jiří Aster. Němci se podle něj zavázali udržovat řeku tak, aby zajistili minimální ponor lodi alespoň 140 centimetrů po 345 dní v roce. Právě 140 centimetrů je hranice ekonomické plavby. „Je to minimum, když budou srážky, bude to více,“ uvedl Jiří Aster s tím, že Němci navíc udržují Labe takzvanou prohrábkou dna. „S německou stranou dlouhodobě spolupracujeme. Toto je oficiální politika spolkové vlády, vyhodnocená jako ekonomická,“ uvedl Jiří Aster.
(čtk)