27. června 2012
Tradiční plavbu po Labi, kterou pro německé i české uživatele a příznivce labské vodní cesty každoročně pořádají správa saských labských přístavů a marketingová organizace přístavu Hamburk, letos k apelu na německé kolegy využil ředitel Ředitelství vodních cest ČR Jan Skalický. V zájmu zachování a dalšího rozvoje labské vodní cesty je na konci května vyzval k co nejintenzivnější podpoře plánované výstavby plavebního stupně v Děčíně. „V současné kritické situaci české labské plavby potřebujeme slyšet i důrazný hlas z Hamburku, Drážďan a dalších míst,“ řekl před vyplutím v drážďanském labském přístavu Alberthafen.
Reagoval tak na skutečnost, že ministerstvo životního prostředí na konci května na internetových stránkách Informačního systému EIA zveřejnilo dokument, který Ředitelství vodních cest opět vrací k přepracování dokumentaci EIA k projektu Plavební stupeň Děčín.
Rozhodnutí ministerstva vyvolalo den před plavbou bouřlivé reakce účastníků sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR, protože kladný posudek dopadu stavby na životní prostředí je nezbytnou podmínkou pro zahájení stavby, kterou rejdaři považují za nezbytný předpoklad zachování plavby na českém úseku Labe. Postup ministerstva tak ohrožuje realizaci díla a možnost čerpání prostředků Evropské unie v programovém období 2014 až 2020 a zhoršuje kritickou hospodářskou situaci českých rejdařů.
Jan Skalický zpochybnil kompetentnost úředníka, který o druhém vrácení dokumentace k přepracování rozhodl. „Značná část požadavků jde nad rámec původních požadavků na doplnění z loňského května. MŽP je mělo uplatnit již tehdy, a proto se domnívám, že jde pouze o záměrné zdržování procesu, který se může zcela absurdně donekonečna opakovat. Důvody, které odbor posuzování vlivů na životní prostředí MŽP ve třinácti bodech dopisu uvádí, vzbuzují důvodné podezření, že MŽP k záměru nepřistupuje objektivně a odborně,“ řekl.
„Jedná se o zcela účelové, politické rozhodnutí, proti kterému se budeme všemi prostředky bránit,“ prohlásil Jan Skalický. ŘVC podle něj nyní vyvine maximální tlak a využije všech zákonných kroků k rychlému řešení vzniklé situace.
Tradiční plavby po Labi se letos zúčastnilo několik desítek účastníků z obou zemí. Zástupce ředitele pro provoz, logistiku a marketing společnosti Sächsische Binnenhäfen Ober-elbe GmbH (SBO) Matthias Made je informoval o rozvoji aktivit a dalších investičních záměrech přístavů Drážďany, Riesa, Torgau a Dessau- Roßlau. Dceřiná společnost SBO Česko-saské přístavy provozuje od roku 2002 i české labské přístavy Děčín a Lovosice. O výkonech přístavu Hamburk a významu, který pro něj má napojení na síť vnitrozemských vodních cest, hovořil předseda představenstva Hafen Hamburk Marketing Axel Mattern.
(spa)