8. ledna 2014
DĚČÍN (8.1.) – Dva roky trvala výroba dosud největší u nás vyrobené lodi, kterou na zakázku nizozemské firmy vyrobila děčínská loděnice v Křešicích. Zhruba 90 metrů dlouhá, 14 metrů široká a 10 metrů vysoká loď s výtlakem 4500 tun dnes definitivně opustila Děčín. Přepravu lodi tradičně zajišťuje společnost ČSPL, a.s. prostřednictvím plavidla TR17 se zvýšeným zdvihem kormidelny. Od roku 2000 je to již 39. přeprava novostavby plavidla tímto remorkérem.
V minulosti byly v České republice vyrobeny i delší lodě, nikdy však s takovým výtlakem. Plavba do Hamburku by měla trvat sedm dní, bylo kvůli ní nutné zvednout hladinu Labe. Z Hamburku loď popluje po moři k nizozemskému investorovi. Přepravu lodi zajišťují dva remorkéry, jeden za plavidlem, ten musí mít kvůli jeho výšce zvýšený zdvih kormidelny. Na přídi je pak umístěno dokormidlovací zařízení. Plavidlo je určené pro veškerý suchý náklad. „Bude mít povolení pro všechna moře a může přepravovat jak substráty, tak kusové zboží. Uvnitř jsou vestavitelné přepážky," řekl již dříve ředitel loděnic Ivan Troutnar.
Loď vyjela z Děčína nekompletní, chybí v ní nástavby a horní díly, které společnost naložila do nákladního prostoru. Loď zkompletuje sesterská loděnice v Nizozemsku. Je to kvůli tomu, že kompletní loď by neprojela pod mostem v Drážďanech. Pro děčínskou loděnici je to zatím poslední stavba, další zakázky ještě uzavřené nemá. Kromě staveb lodí se společnost zabývá opravami plavidel. Nedávno dokončila například opravu dna největšího českého remorkéru Beskydy.
„Je škoda, že se jedná o prozatím poslední nasmlouvanou novostavbu plavidla pro holandského partnera, a zároveň je otázkou, zda a jak se podaří zajistit další výrobní program. K této situaci dlouhodobě přispívají především nestabilní plavební podmínky, které v konečném důsledku ohrožují potřebný termín dodání vyrobených plavidel," připomněl generální ředitel společnosti ČSPL Milan Raba dlouho diskutovanou otázku výstavby plavebního stupně na Labi u Děčína.
(tj/čtk)