7. října 2013
Labe splavné minimálně 320 dní v roce při dosažení plavební hloubky 160 centimetrů a výrazné zvýšení podílu přepravy zboží mezi Českou republikou a německým přístavem Hamburk po Labi – takové jsou cíle rezoluce, kterou na počátku září přijal německý Spolkový sněm. O jejím obsahu přijela do Prahy informovat zástupce českého senátu, rejdařů, provozovatelů přístavů a další odborníky německá delegace v čele s Jürgenem Klimkem.
„Je škoda, že pouhá dvě procenta objemu zboží pro Českou republiku, které jde přes Hamburk, jsou přepravována po Labi. Zbytek putuje po silnicích a železnici a zbytečně tak zatěžuje životní prostředí,“ prohlásil Jürgen Klimke. Podle jeho slov se podařilo v Bundestagu přijmout usnesení směřující ke zlepšení splavnosti Labe. „Naším cílem je dosáhnout alespoň pětiprocentní hranice objemu zboží přepravovaného po řece,“ uvedl. Rezoluce počítá s tím, že Labe by mělo být splavné alespoň 320 dní v roce při dosažení plavební hloubky 160 centimetrů. Úkolem pro zvláštní komisi nyní je stanovit, jakým způsobem bude možné těchto parametrů na Labi dosáhnout. „Máme zkušenosti, že toho lze dosáhnout velice ekologickou cestou,“ doplnil německý poslanec.
Prioritou české vlády by měl být jez v Děčíně
Podle českých hostitelů německé delegace, senátorů Petra Bratského a Karla Korytáře, by prioritním úkolem vlády vzešlé z předčasných parlamentních voleb mělo být právě splavnění Labe a s tím související výstavba plavebního stupně v Děčíně. Ideálním řešením by v ČR bylo splavné Labe až 345 dní v roce s plavební hloubkou 140 centimetrů. „Jsem velmi rád, když slyším od německé strany, že zajistí splavnost v ještě lepších parametrech, než plánujeme v Čechách. To jen potvrzuje, že doprava po Labi má smysl a budoucnost,“ řekl Jan Skalický, který je pověřen řízením Ředitelství vodních cest ČR. On sám už ale příliš proklamacím nevěří a žádá činy. „Za dobu svého působení ve vedení Ředitelství vodních cest jsem již zažil pět ministrů dopravy. Stále jsme jako na houpačce – jednou investice do vodních cest ano, podruhé ne. Současný pan ministr se zdá být našim projektům nakloněn, ale blíží se volby, tak brzy uvidíme, jaké budou výsledky a co nám na vodě přinesou,“ zdůraznil Jan Skalický s tím, že by se už konečně mělo říci vodním cestám definitivní ano, tak jak je tomu v Německu i v ostatních vyspělých státech Evropské unie.
Připravuje se nová smlouva
Výsledkem jednání českých a německých politiků o dalším využití Labe by měla být nová česko-německá smlouva upravující rozvoj vodní dopravy na Labi. Smlouva, která by měla navázat na dokument z první republiky, má kromě zlepšení průchodnosti řeky pro nákladní lodě upravit i možnosti budování protipovodňových ochranných prvků a nastavit budoucí podobu využívání českého území v hamburském přístavu. „Smlouva by měla hovořit o tom, jakého stupně výšky hladiny chceme dosahovat, protože je rozdíl, jestli povezeme na lodích jednu, dvě nebo tři vrstvy kontejnerů,“ uvedl senátor Petr Bratský. Podle dosavadních jednání se jeví jako nejpravděpodobnější, že se česká a německá strana dohodnou na dvouvrstvé kapacitě nákladních lodí, které by do budoucna měly po této vodní tepně projíždět.
Tomáš Johánek