​Nová plavební komora v Hněvkovicích umožní lodím cestu do Prahy

​Nová plavební komora v Hněvkovicích umožní lodím cestu do Prahy

21.5. - Menší lodě mohou doplout z Českých Budějovic až do Prahy a dál do Evropy. Umožní jim to otevření nové plavební komory na Hněvkovickém jezu. Je to poslední zdymadlo na vltavské vodní cestě z Českých Budějovic do Prahy.

Dokončil se tak program výstavby 33 km vodní cesty z Týna nad Vltavou do Českých Budějovic zahájený v roce 2008. Po šedesáti letech se České Budějovice a Hluboká nad Vltavou vrací na mapu říčních přístavů napojených na evropskou síť vodních cest. Vodní cestu budovalo Ředitelství vodních cest ČR jako státní investor při financování z prostředků Evropské Unie prostřednictvím Operačního programu Doprava a ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

„Lodě do šířky tří metrů a hmotnosti 3,5 tuny jsou schopné překonat přehradní nádrže Orlík a Slapy a doplují tedy až do Prahy a tím pádem do celé Evropy. Nikoli s nadsázkou lze říci, že ode dneška jsou České Budějovice spojené vodní cestou s Hamburkem," řekl mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Jan Bukovský. Na Slapech i Orlíku chce Ředitelství vodních cest v budoucnu vybudovat velké výtahy také pro výletní parníky. Slavnosti se zúčastnil i ministr dopravy Daň Ťok.

Obnova vodní cesty po Vltavě začala v roce 2006. Jen stavba plavební komory v Hněvkovicích, která začala loni na jaře, vyšla zhruba na 200 milionů korun. „Za dvě miliardy korun tak během deseti let vznikla čtyři zdymadla, dva přístavy, pět přístavišť a upravili jsme patnáct kilometrů koryta řeky. Plavba se tak vrací na řeku, která byla klíčovou vodní cestou pro České země již od časů císaře Karla IV,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Ing. Lubomír Fojtů. „Posledním úkolem, který zatím stojí před námi, je dořešit lodní zdvihadla přes přehradní hráze Slapy a Orlík, aby i větší kajutové rekreační lodě mohly využívat opravdu celou vodní cestu,“ dodal.

(tj)

spinner