Splavnění Labe

Nová vláda se bude muset zabývat splavněním Labe

Nová vláda se bude muset zabývat splavněním Labe

PRAHA (10.9.) – Nová česko-německá smlouva upravující rozvoj vodní dopravy na Labi by se měla dostat nové vládě na stůl hned po jejím zvolení. Na setkání s novináři to po jednání se zástupci německého spolkového sněmu řekl předseda senátního podvýboru pro dopravu Petr Bratský. Smlouva, která by měla navázat na dokument z první republiky, má kromě zlepšení průchodnosti řeky pro nákladní lodě upravit i možnosti budování protipovodňových ochranných prvků a nastavit budoucí podobu využívání českého území v hamburském přístavu.

„Smlouva by měla by hovořit o tom, jakého stupně výšky hladiny chceme dosahovat, protože je rozdíl, jestli povezeme na lodích jednu, dvě, nebo tři vrstvy kontejnerů," uvedl Bratský. Podle dosavadních jednání se jeví jako nejpravděpodob­nější, že se česká a německá strana dohodne na dvouvrstvé kapacitě nákladních lodí, které by do budoucna měly po této vodní tepně projíždět.

Tomu by z české strany mělo přispět dokončení roky připravovaného plavebního stupně v Děčíně. Z německé strany je naopak potřeba prosadit vybagrování říčního dna, aby se dosáhlo potřebné hloubky, uvedl Bratský. Oba dva způsoby splavnění řeky narážejí na odpor ekologických iniciativ, které se v sousedním Německu obávají, že zahloubení Labe vysuší okolní lesní porosty. V Česku k obavám o ekosystémy v okolí řeky přibývá rovněž otázka možného narušení průchodu řeky pro tažné ryby.

Aktuálně se po Labi přepravují pouze dvě procenta nákladu, zbytek se převáží buď po železnici nebo po silnici. Do budoucna by ale objem přepraveného množství říční dopravou měl vzrůst na pět procent, uvedl poslanec spolkového sněmu a zároveň předseda pracovní skupiny zaměřené na rozvoj Labe Jürgen Klimke. Tam, kde je možné použít vodní cestu, jsou náklady na přepravu proti silniční a železniční dopravě poloviční, dodal.

(čtk)

spinner