Lodní doprava v Praze

Nové zdymadlo u Dětského ostrova má být hotové do roku 2019

Nové zdymadlo u Dětského ostrova má být hotové do roku 2019

PRAHA (9.4.) – Nové zdymadlo u pražského Dětského ostrova, které má ulehčit přetížené smíchovské plavební komoře, bude rekreační plavidla a parníky s turisty odbavovat nejdříve v roce 2019. Informoval o tom Jan Bukovský, mluvčí Ředitelství vodních cest (ŘVC), které je investorem stavby za zhruba 650 milionů korun. Ředitelství v současnosti zpracovalo dokumentaci k posouzení dopadů vodního díla na životní prostředí. Pokud získá kladný posudek ministerstva životního prostředí, mohly by se stavební práce zahájit v roce 2017.

Termín zahájení prací na vodním díle se tak o dva roky posune. Ještě v polovině loňského roku ŘVC odhadovalo, že by se stavět mohlo začít už v příštím roce a cenu projektu odhadlo na 150 milionů korun. Tato částka, kterou operovalo předchozí vedení ŘVC, ale podle Bukovského ceně stavby takovéhoto rozměru neodpovídá a je pravděpodobnější, že se výsledná cena vzešlá z veřejné soutěže bude blížit spíše novému odhadu.

Smíchovská plavební komora přestává zejména v letních měsících kapacitně stačit intenzivně rostoucí osobní vyhlídkové lodní dopravě, kdy tímto zdymadlem ročně propluje na 25 500 lodí. Nová komora, která má přiléhat k pravému břehu Dětského ostrova, bude kapacitně zhruba třetinová proti té stávající a rovněž o třetinu tak teoreticky může vzrůst množství přepravovaných lodí, doplnil Bukovský.

Stavba nového zdymadla je součástí projektu ministerstva dopravy na splavnění vltavské vodní cesty pro rekreační lodě. V rámci tohoto projektu se počítá i se vznikem lodních výtahů na přehradách Orlík a Slapy za zhruba 3,5 miliardy korun, které dnes představují největší překážky pro průjezd lodí od Českých Budějovic do hlavního města, uvedl mluvčí úřadu Martin Novák. Stavbu zdymadla v Hněvkovicích u Týna nad Vltavou, které má odstranit poslední překážku v plavbě z Budějovic pod orlickou přehradu za odhadovaných 400 milionů, schválil vloni v listopadu předchozí kabinet.

Na stavbě pražského zdymadla u Dětského ostrova by se podle projektu ministerstva dopravy měla finančně podílet Evropská unie prostřednictvím infrastrukturního fondu CEF. Součástí procesu na posouzení vlivů stavby na životní prostředí je podle ministerstva dopravy i posouzení ekonomické efektivity vodního díla. Na rozdíl od železniční nebo dálniční sítě ale nemohou jednotlivé plavební správy spravující zdýmací komory počítat s poplatky za použití dopravní infrastruktury od budoucích uživatelů. Za projetí komorami totiž lodě neplatí.

(čtk)

spinner