28. února 2012
Příliv arktického vzduchu ve střední Evropě způsobil problémy nejen v železniční a silniční dopravě. Kvůli plovoucímu ledu musely německé úřady v polovině minulého týdne v úseku mezi česko-německou hranicí a Hamburkem zcela zastavit i vnitrozemskou plavbu na Labi. Celá vodní cesta tak následovala úsek mezi soutokem řeky se Sálou a Hamburkem, který stál již od počátku února.
Podle Klause Kautze z drážďanského úřadu, který je za dopravu na řece zodpovědný, byla například v úseku mezi městy Riesa a Torgau vodní hladina pokryta z asi 50 procent ledovými krami. V některých částech toku pod Torgau led pokrýval dokonce již 80 procent vodního toku. Silné mrazy už prakticky zastavily i lodní provoz na českém úseku Labe.
Led se na řece tvoří především v místech s nižším průtokem. Aby řeka zamrzla úplně, musely by mrazy ještě přitvrdit, uvedl ředitel dolního závodu Povodí Labe Jindřich Zídek. Aby řece hrozilo úplné pokrytí ledem, musí se delší dobu držet teploty pod minus deseti stupni Celsia ve dne a minus 15 v noci. Roli sehrává i teplejší voda, kterou vypouští vltavská kaskáda a elektrárna v Mělníku.
Lodě se soustředily do tří kotvišť – v Děčíně, Ústí a v Mělníku – a posádky je musí obsekávat, aby led nerozdrtil trupy. Nasazení techniky na vyčištění přístavů se neplánuje, hlavně kvůli nezájmu rejdařů. Stejně v České republice není žádný ledoborec a jiná technika umožňuje rozbíjet maximálně deseticentimetrovou vrstvu.
(čtk)