8. listopadu 2014
Spolkový správní soud v Lipsku na počátku října pozastavil řízení ekologických svazů BUND a NABU proti územním rozhodnutím o úpravě plavební dráhy dolního a vnějšího Labe do rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie (SDEU) v Lucemburku. Ten již zahájil řízení týkající se výkladu rámcové směrnice vodní politiky EU. Senát Spolkového soudního dvora, v jehož kompetenci je právo vodních cest, se rámcovou směrnicí vodní politiky zabýval již v létě minulého roku, kvůli žalobám ekologických svazů proti rozšiřování Vezery.
Usnesením ze dne 11. července 2013 předložil SDEU řadu dotazů k tzv. zákazu zhoršení a výzvě ke zlepšení rámcové směrnice vodní politiky. Rozhodnutí SDEU se dotýká řízení o prohloubení Labe, protože projednávané otázky vyvstávají i zde. Důležitost rozhodnutí projednávaných otázek nezanikla na základě doplňovacích usnesení z 1. října 2013. V nich žalovaní doplnili územní rozhodnutí pro dotčené vodní útvary ze dne 23. dubna 2012 o připuštění předběžné výjimky z cílů obhospodařování. Provedená „pomocná kontrola“ však neobstojí. Aby tomu tak bylo, musela by být kritéria použitá pro hodnocení předpokládaného zhoršení stavu vodního toku definována v doplňujícím usnesení a mu-sel by být doložen a zdůvodněn jejich To však dosud nebylo dostatečným způsobem provedeno.
S rozsudkem se počítá na jaře 2015
Senát v návaznosti na pětidenní ústní projednání v červenci 2014, na kterém byly mimo jiné projednávány znalecké posudky Spolkového ústavu pro vodní stavby o vlivu záměru na stav vody při přílivu a odlivu, na rychlosti proudění a na rozsah sedimentace, projednávala se dopravní potřeba a prověřovaly se alternativy a vliv na chráněné druhy zvířat a rostlin, projednaly i ostatní věci, které jsou předmětem sporu. Podle předběžného odhadu územní rozhodnutí sice v oblasti posuzování EVL a vlivů na životní prostředí trpí různými vadami, tyto vady však lze odstranit a nevedou jednotlivě ani souhrnně ke zrušení územních rozhodnutí. Pro konečné rozhodnutí senátu je proto nutné vyčkat rozhodnutí SDEU. Ústní projednání před SDEU se konalo již 8. července 2014, s vynesením rozsudku se počítá na jaře 2015.
HHM: Další oddalování úpravy Labe škodí nejen přístavu
Podle zástupců představenstva společnosti Hafen Hamburg Marketing Axela Matterna a Ingo Egloffa Spolkový správní soud v Lipsku potvrdil, že v oblasti kontrol posuzování životního prostředí sice existují ještě menší nedostatky v roz-hodnutí o schválení plánu úpravy plavební dráhy dolního a vnějšího Labe, jsou však odstranitelné a nepovedou ke zrušení rozhodnutí o schválení plánu. „Je nám líto, že opět uplyne nějaký čas a že ještě nemůže být realizováno podstatné zlepšení dnes platných restrikcí o hloubce ponoru a šířce lodi,“ uvádí se ve stanovisku představenstva HHM. Po více než deseti letech plánování a jednání, která byla pro zákazníky přístavu, rejdařství a podniky činné v přístavu velmi obtížná, je prý rychlé a pečlivé uskutečnění rozšíření projektu nadále nejbližším cílem.
S více než 140 miliony tun překladu námořního zboží a více než devíti miliony kontejnerů je Hamburk pro celosvětový zbožový tok a dopravní řetězce v námořním zahraničním obchodu optimální dopravní a geografickou točnou v severní Evropě. Z důvodu stoupajícího počtu příjezdů velkých lodí má námořní cesta po Labi pro přístav Hamburk a tamní podniky velký význam. S tím je spojeno také více než 150 tisíc pracovních míst. Podstatně lepší dosažitelnost přístavu naléhavě očekávají také průmyslové a obchodní podniky působící v zahraničním obchodě, které největší německý univerzální přístav využívají pro svůj vývoz a dovoz.
Tomáš Johánek