14. prosince 2006
Projekt Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do Přístavu Pardubice představilo minulý týden na tiskové konferenci v Poděbradech Ředitelství vodních cest ČR. Součástí projektu je i kompletní rekonstrukce, respektive zvýšení mostu přes Labe v Poděbradech. Cílem tohoto dílčího projektu je odstranění překážky v podobě nízké podjezdné výšky stávajícího poděbradského mostu na labské vodní cestě vedoucí až do přístavu Pardubice. Nový most spolu s úpravou nivelety komunikace umožní realizaci plavebního profilu na výšku sedm metrů. Současná podjezdná výška je 3,90 metru. „Labská vodní cesta má reálnou šanci stát se do roku 2010 významnou konkurenceschopnou dopravní trasou,“ uvedl ředitel ŘVC Miroslav Šefara. V současné době sice lze po této vodní cestě přepravovat veškeré druhy hromadných substrátů, avšak pro přepravu nadměrných nákladů, kontejnerů či nových osobních vozů jsou parametry v některých místech labské vodní cesty nedostačující. Podjezdná výška některých mostů na Labi nad Mělníkem umožňuje přepravu kontejnerů pouze v jedné vrstvě – vodní doprava se tím ve srovnání s jinými druhy dopravy stává drahou a nekonkurenceschopnou. Projekt Silniční most přes Labe v Poděbradech je součástí komplexního investičního záměru Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do přístavu Pardubice, kterým se dlouholeté omezení labské lodní dopravy odstraní. Volná výška 5,25 m pod mosty je celoevropským minimálním standardem umožňujícím významnější uplatnění vodní dopravy zejména v kombinovaných přepravách kontejnerů do námořních přístavů. Tento projekt tak přímo naplňuje jednu z priorit Dopravní politiky ČR. Neobvyklé řešení Celá rekonstrukce mostu v Poděbradech bude probíhat pomocí nepříliš obvyklého technického řešení. Odvoz stávající železobetonové konstrukce mostu proběhne po vodní cestě – nosníky budou rozpojeny na přepravitelnou velikost a hmotnost a poté spuštěny do lodí. Po Labi pak budou odvezeny až k místu jejich uložení. Pro urychlení výstavby, především z důvodu co možná největšího zkrácení délky uzavírky mostu, bude nový most budován na provizorních podpěrách nad korytem Labe, a to na návodní straně stávajícího mostu. Pro nový most budou využity kamenné opěry a střední pilíř z původního ocelového mostu z roku 1889. Po demolici starého mostu a úpravě mostních podpor bude nová konstrukce příčně zasunuta na jeho místo. Nad středním pilířem bude v obou směrech instalován moderní radarový odražeč pro zvýšení bezpečnosti lodního provozu, který dosud zajišťovaly pouze bóje. V rámci celé rekonstrukce mostu bude upraven i zbytek kamenné krajní opěry řetězového mostu se sochou svatého Jana Nepomuckého. Výstavba ani provoz této stavby podle ŘVC nebudou mít žádný negativní vliv na životní prostředí. Nebude nutný zábor zemědělského a lesního půdního fondu a nedojde ani ke kácení cenné zeleně. Nová podoba mostu byla řešena s odborníky na památkovou péči, a to především s ohledem na památkově chráněný areál zámku. Rekonstrukce začne v polovině příštího roku Podle současného odhadu by celkové náklady projektu Silniční most přes Labe v Poděbradech měly činit zhruba 129 milionů Kč včetně DPH. Projekt na konci listopadu schválil Řídicí výbor pro spolufinancování EU prostřednictvím Operačního programu Infrastruktura, Opatření – Výstavba přístavní infrastruktury a modernizace vodních cest. Na projektu by se měl tento fond podílet přibližně 50 procenty. Druhou polovinu uhradí stát z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Investorem stavby je ŘVC, projektantem VPÚ DECO Praha. O stavební firmě by mělo teprve rozhodnout výběrové řízení. Rekonstrukce mostu by měla začít v polovině příštího roku, skončit by měla v roce následujícím. Již počátkem prosince však byly zahájeny práce na přeložkách inženýrských sítí pod dno Labe. Omezení provozu je však naplánováno až na začátek roku 2008. Uzávěra podle investora potrvá maximálně pět měsíců. V rámci investičního záměru Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do přístavu Pardubice se počítá také se zvýšením železničního mostu ve městě Nymburk, rekonstrukcí železničního mostu v Kolíně a výstavbou nového silničního mostu ve Valech u Přelouče.
(jet)