8. listopadu 2014
Čeští rejdaři potřebují zlepšit splavnost „dolního Labe“ v regulovaném úseku od státní hranice až do Ústí nad Labem, a zároveň odstranit skandální překážku rozpojující v Přelouči dva úseky splavné labsko-vltavské vodní cesty. Ta je až do Pardubic zařazena v síti TEN-T, transevropsky významných dopravních cest. Plavební stupeň Přelouč II. má dávno EIA, je připraven a v podstatě rozinvestován.
Jako zástupce třetího největšího rejdaře vlastnícího a provozujícího přes deset lodí a velkého investora do veřejných přístavů, firmy České přístavy, a. s., musím konstatovat, že tvrzení některých médií o tom, že rejdaři potřebují stavbu v Děčíně, a stát při-tom investuje v Přelouči, rozhodně není přesné. Český stát má především umožnit plavbu a využití přístavů na českém území, chránit před zbytečným převážením nadměrných těžkých celků svoje silniční komunikace i občany a levnější dopravou podpořit tuzemské exportéry z Čech a Moravy. Proto je nutné a ekonomicky výhodné stavět i v Přelouči.
Kde se pluje, tam se dobře žije
Splavnění do Pardubic podporují také Svaz dopravy ČR, České plavební a vodocestné sdružení a další nestátní organizace. Kdyby k této problematice ministerstvo dopravy přistoupilo jinak, řada lidí přijde o práci a obživu a současně dojde k jednoznačnému poškození české ekonomiky. Lodní doprava je podstatným segmentem dopravy v oblasti mezinárodního obchodu. Netřeba dodávat, že většina zahraničního obchodu probíhá právě s Německem. Ve světě platí, že „kde se pluje, tam se dobře žije“, neboť regiony se komplexně rozvíjejí. Díky lodní dopravě byly zainvestovány automobilky v Kolíně, Nošovicích i Žilině. Ministerstvo dopravy také připravilo dotační program, který by pomohl provozovatelům přístavů a vodní dopravy odstranit škody způsobené loňskými povodněmi. Celkem by mělo jít o finanční pomoc ve výši 250 milionů Kč. Na opravy poškozené infrastruktury a především přístavů by směřovalo 50 milionů Kč a zhruba 200 milionů Kč by bylo určeno provozovatelům vodní plavby v souvislosti se zdarma prováděnou veřejnou službou ve veřejných přístavech a zastavením plavby.
Tento záměr ministerstva vychází z doporučení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny a vládních jednání tripartity. Jedná se o rozpočtové opatření, které musí ještě posoudit ministerstvo financí a schválit vláda i rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny. Jeho přijetí je v zájmu České republiky, její ekonomiky a v neposlední řadě je prospěšné pro udržení zaměstnanosti jak přímo v sektoru lodní dopravy, tak v řadě návazných pracovních míst ve službách a výrobě.
Ing. Miloslav Černý, předseda představenstva České přístavy, a. s., a viceprezident Svazu dopravy ČR