Evropská komise

Rejdaři si stěžují v Evropě na diskriminaci ze strany českého státu

Rejdaři si stěžují v Evropě na diskriminaci ze strany českého státu

PRAHA 11.7. – Společnosti ČSPL, a.s., EVROPSKÁ VODNÍ DOPRAVA-SPED., s.r.o. (dále jen „EVD-SPED., s.r.o.”) a KONAKL s.r.o. podaly stížnost k Evropské komisi na Českou republiku pro porušení práva Evropské unie upravující volný pohyb služeb, množstevní omezení vývozu, nedovolené státní podpory a uplatňování takových cen a podmínek uložených členským státem, které jakýmkoli způsobem podporují nebo chrání jeden nebo několik určitých podniků nebo průmyslových odvětví. Informovala o tom mluvčí Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR Irena Válová.

Říční dopravci tím reagují na dlouholeté diskriminační a nedovolené jednání státu. Ten mimo jiné poskytuje výběrovou podporu včetně obrovských finančních dotací jiným dopravním oborům, zatímco v oboru vnitrozemské vodní dopravy prokazatelně panuje dlouhodobá nečinnost. V době, kdy dochází k modernizaci železničních a silničních koridorů, mezinárodní dohodou AGN dané parametry vnitrozemských vodních cest mezinárodního významu Labe a Vltava jsou státem nadále ignorovány. Stížností hodlají říční dopravci dosáhnout neprodlené nápravy.

Pokud se šetřením prokáže, že Česká republika porušila právo Evropské unie, je předpoklad, že Evropská komise vyzve Českou republiku ke zjednání nápravy a zastavení porušování evropského práva. Jednou z podmínek bude mimo jiné i narovnání vzniklých škod s diskriminovanými provozovateli vodní dopravy. Způsobené škody dosahují řádu miliard Kč. Výsledky šetření mohou mít zásadní dopad rovněž na čerpání prostředků z EU na dopravu.

„Nečinností vlastníka vodního toku Labe, tedy České republiky, a odpovědných složek výkonné moci České republiky vznikají každoročně provozovatelům vodní dopravy na vodním toku Labe rozsáhlé škody. Všechny tři stěžující si společnosti byly kvůli kritické situaci na Labi nuceny propustit stovky kvalifikovaných zaměstnanců a sešrotovat a prodat desítky lodí pod cenou. Pro nízké vodní stavy nemohou na společném trhu Evropské unie nabízet ani opravárenskou činnost,“ upozornila Irena Válová.

Hlavní příčinnou kritické situace provozovatelů vnitrozemské vodní dopravy je dlouholeté neřešení splavnosti Labsko – vltavské vodní cesty v úseku vodní dílo Ústí nad Labem – Střekov po státní hranici se Spolkovou republikou Německo. Tato skutečnost má za následek obrovské finanční ztráty v oblasti provozování vodní dopravy v přeshraničních přepravách.

Protože je Česká republika členským státem Evropské unie jakožto i smluvním státem Evropské dohody o hlavních vnitrozemských vodních cestách mezinárodního významu (Dohoda AGN), jsou pro ni právně závazné povinnosti stanovené Smlouvou o fungování Evropské unie a Dohody AGN.

spinner