17. března 2014
PRAHA (17.3.) – Zvýšit hladinu na dolním Labi bez plavebního stupně nepůjde. Vyplývá to ze studie Ředitelství vodních cest (ŘCV). Do léta chce organizace, která staví dopravní stavby na řekách, předložit ministerstvu životního prostředí přepracovanou dokumentaci k projednání vlivu stavby na životní prostředí (EIA). „Ta je nezbytné pro další přípravu stavby,“ řekl mluvčí ŘVC Jan Bukovský.
Nejbližší termín dostavby děčínského plavebního stupně ŘVC odhadlo na rok 2021. Proti stavbě protestují ekologové. ŘVC nyní jedná s ministerstvem životního prostředí na formě, ve které má dokumentaci podat. „Neradi bychom se dostali do situace, kdy zpracujeme toto vypořádání a opět nám ho ministerstvo životního prostředí vrátí," uvedl Bukovský.
ŘVC má v tomto případě důvod k opatrnosti. Příprava jezu se již o dva roky zpozdila poté, co ministerstvo životného prostředí vrátilo v polovině roku 2012 dokumenty k posouzení vlivu stavby na životní prostředí s tím, že ŘVC nezpracovalo variantu zvýšení hladiny řeky bez stavby velkého vodního díla. Tuto variantu dlouhodobě prosazují ekologické organizace, například Děti Země, Přátelé přírody Ústí nad Labem nebo Arnika.
Ty také protestují proti vládou schválené stavbě jezu za zhruba čtyři miliardy korun. Variantu bez jezu vypracovalo před pěti lety ústecké sdružení přátel přírody, uvedl Miroslav Patrik z Dětí Země. Ta měla kromě hrází a prohrábky dna obsahovat další opatření pro zvýšení hloubky řeky. ŘVC ale podle něj ve studii s tímto návrhem nepracovalo a místo něj si vytvořilo vlastní variantu, ve které využilo vždy jen část navrhovaných řešení. „Není proto překvapivé, že bezjezová varianta vypracovaná ředitelstvím, které dlouhodobě prosazuje stavbu plavebního stupně, vychází jako neuskutečnitelná,“ dodal předseda Dětí Země.
Variantu bez jezu ŘVC v minulosti odmítalo s tím, že na české straně řeky je příliš velký sklon a prohrábkou říčního dna se nebude možné dostat na hloubku 1,6 metru, kterou pro efektivní nákladní dopravu požadují rejdaři. Prosadit stavbu děčínského jezu se ředitelství snaží od roku 2005. Poprvé ministerstvo životního prostředí vrátilo dokumentaci EIA ředitelství k přepracování v květnu 2011.
Pokud jez napotřetí kladné stanovisko ministerstva životního prostředí získá, mohlo by se s projekční přípravou stavby začít v první polovině příštího roku. Samotná stavba by poté mohla začít v letech 2017 a 2018 s tím, že předpokládaná délka stavby se odhaduje na čtyři roky, uvedlo ŘVC.
(čtk)