1. června 2012
PRAHA 1.6. – Další vrácení dokumentace EIA k výstavbě jezdu u Děčína, který by měl zajistit splavnost Labe po většinu roku, považuje Ředitelství vodních cest ČR (ŘVC ČR) za nekompetentní rozhodnutí úředníka z ministerstva životního prostředí. „Jsme naprosto přesvědčeni, že posudkář Tomáš Bajer, jmenovaný ministerstvem životního prostředí, zde odvedl jednoznačně odborně nezpůsobilou práci," řekl generální ředitel ŘVC ČR Jan Skalický.
Podle jeho slov projevil Bajer neznalost vodní problematiky, nebo se jí dostatečně nevěnoval. Pokud to dovolí správní řád a legislativa, bude ŘVC požadovat, aby další dopracovanou verzi dokumentace posuzoval jiný člověk. Zároveň ředitelství vyzvalo ministra životního prostředí Tomáše Chalupu (ODS) k tomu, aby si na ministerstvu „udělal pořádek“.
Čtyři dny na tak rozsáhlou dokumentaci nestačí
Ministerstvo životního prostředí nevidí pro změnu osoby hodnotitele důvod. „Pro nás je stěžejní, že posudkář má více než dvacetiletou praxi. Dělal EIA (hodnocení dopadu stavby na životní prostředí) například na Temelín, z našeho pohledu je to naprosto kompetentní osoba," uvedl mluvčí ministerstva Matyáš Vitík. Skalický připouští, že Bajer je v oboru uznávaným odborníkem, nicméně v současné době ho ale prý zřejmě zaměstnává právě Temelín, a proto se Děčínu nemohl tolik věnovat. Dokumentace k jezu má podle ŘVC celkem 4500 stran, k tomu musel zpracovatel posudku vyhodnotit vyjádření organizací, které stavbu doporučují. Podle Skalického ale Bajer zamítavé stanovisko vydal po čtyřech dnech.
MŽP chce další možné varianty
Ministerstvo životního prostředí dokumentaci k jezu vyčítá zejména to, že nejsou například vypracované další technické varianty splavnění Labe. Tímto problémem se však podle Jana Bukovského, vedoucího oddělení realizace na ŘVC, zabývaly už původní podoby dokumentace. Podle něj vyloučily, že by například prohrábkou říčního dna mohlo být dlouhodobě dosaženo vyšší plavební hloubky. ŘVC proto považuje současné vyjádření ministerstva za účelovou obstrukci. Podle Vitíka ministerstvu pro životní prostředí jde především o to, aby byla vybrána varianta stavby tak, aby plavební stupeň byl co nejšetrnější k okolnímu prostředí. Právě kvůli širšího rozpracování jednotlivých variant stavby nařídil úřad dokumentaci dopracovat. Nejde prý přitom o rozhodnutí, které by MŽP udělalo samostatně od stolu. Úřad v rozhodnutí reagoval na stanoviska Správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce, správy oblasti České Středohoří a České inspekce životního prostředí.
Výstavba se zdrží minimálně o několik měsíců
Výstavbu plavebního stupně v Děčíně dlouhodobě považuje za prioritu ministerstvo dopravy. Úřad si od toho slibuje zachování tuzemské lodní dopravy, která se nyní podle rejdařů nachází v kritickém stavu. Vodní cesta je podle nich nedobudovaná a současný stav, kdy je Labe po 175 dnů v roce nesplavné, prý na této řece neumožňuje efektivně podnikat. Vypracování nové dokumentace stavbu jezu zdrží o pět měsíců až o rok. I s tímto zpožděním by děčínský plavební stupeň mohl stát do konce roku 2018.