Starostové 56 měst a obcí chtějí pozastavit kanál Dunaj-Odra-Labe

Starostové 56 měst a obcí chtějí pozastavit kanál Dunaj-Odra-Labe

14.10. - Starostové pěti desítek měst a obcí z Olomoucka, Přerovska a Novojičínska žádají ve společném memorandu vládu, aby pozastavila rozhodování o pokračování přípravy projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe (DOL). Novinářům to v pátek řekla senátorka Jitka Seitlová. Podle senátorky je už připravena studie proveditelnosti tohoto projektu, který má stát stovky miliard Kč. Na podzim má být předložena vládě.

Memorandum podle Jitky Seitlové podepsali zástupci 56 měst a obcí v okolí plánované trasy DOL, ve kterých žije 112 tisíc obyvatel. Starostové navrhují, aby byla vypuštěna chráněná územní rezerva průplavu a ukončeno financování přípravy záměru, pokud nebude prokázán zcela nezpochybnitelný přínos této stavby pro region a Českou republiku.

Starostové měst a obcí se podle Jitky Seitlové obávají nepříznivého vlivu stavby a provozu DOL na povrchové vodní toky a koloběh podzemních vod. Některé obce nesouhlasí s vedením koridoru napříč jejich územím a nelíbí se jim zábor tisíců hektarů zemědělské půdy.

Studie proveditelnosti projektu DOL má být podle Jitky Seitlové na podzim připravena k projednání, přičemž se navrhuje pokračovat v přípravě projektu. „Memorandum jsem spolu se senátorem Petrem Orlem zaslala ministrovi dopravy, vládě a premiérovi Andreji Babišovi,“ uvedla.

Asociace chystá se starosty jednání

Asociace DOL, která záměr podporuje, hodlá přípravu projektu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe představit starostům měst a obcí na společném jednání „Budou projednány jejich otázky a připomínky,“ uvedl předseda asociace Jan Skalický. Termín jednání podle něj zatím nebyl stanoven. „Chápeme obavy starostů. Budeme proto společně s ministerstvem dopravy iniciovat jednání, kde jim bude projekt představen a budou projednány jejich otázky a připomínky,“ uvedl Jan Skalický. Přípravy projektu DOL jsou podle něj na začátku. „Řada detailů včetně trasy se bude ještě upřesňovat. Věřím, že se starosty dojdeme k rozumnému kompromisu. I návrh vládního usnesení již reflektuje memorandum starostů a mají být zpracovány analýzy ve vztahu k životnímu prostředí a vodnímu hospodářství,“ dodal.

Ministerstvo dopravy navrhlo vládě, aby se další jednání o projektu DOL zaměřila na propojení Dunaje a Odry. Zároveň se však rozhodlo ponechat územní rezervu i pro labskou část projektu. Vláda se podle Martiny Bártové bude studií proveditelnosti o kanálu zabývat nejspíš ještě v říjnu. Podle studie by výstavba celého koridoru vyšla na 585 miliard Kč, připojení Labe by stálo přes 300 miliard.

Podle kritiků studie postupovali její tvůrci nepřesně a nekorektně a materiál obsahuje zavádějící výsledky. Zpracovatelé studie se proti tomu ohradili s tím, že jejich kritici opomíjejí různé faktory, které k výsledkům vedly. Senát už v létě vyzval ministerstvo dopravy k vypracování zahraničního oponentního posudku ke studii.

Projekt, který dlouhodobě prosazuje prezident Miloš Zeman, by podle zastánců přinesl ekonomické možnosti, zároveň by pomohl skomírající lodní dopravě v Česku a umožnil lepší hospodaření s vodou. Ekologové naopak namítají, že koridor by zničil zbytky přirozených ekosystémů střední Evropy a měl by výrazný negativní dopad na krajinu a vodní režim v zemi.

(čtk)

Foto: Wikimedia Commons

spinner