​V Oseku a Brandýse skončila modernizace plavebních komor

​V Oseku a Brandýse skončila modernizace plavebních komor

11. 1. - Ve Velkém Oseku na Kolínsku a v Brandýse nad Labem u Prahy skončila rekonstrukce plavebních komor na Labi téměř za 190 milionů korun. Byly to poslední dvě z 21 komor na Labi, které neprodělaly komplexní rekonstrukci po více než 60 letech provozu. Obě komory se na konci loňského roku po více než dvou měsících odstávky vrátily do plného provozu. Informoval o tom mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Práce na modernizaci komor začaly v září 2014. „Na plavební komoře Velký Osek bylo nutné po 65 letech kompletně vybourat obě více než 80 metrů dlouhé betonové zdi plavební komory. Jejich beton byl působením vody tak degradován, že jej nebylo možné opravit, a jediným řešením bylo během dvou dvouměsíčních odstávek vybetonování nových zdí," řekl Bukovský. Na žádné jiné plavební komoře se podle něj nedělala tak radikální modernizace. Stavbaři zde také nahradili původní poklopová vrata novými a vyměnili ovládací systému a elektroinstalaci.

V Brandýse nad Labem byl hlavní problém v nestabilním podloží a hrozilo provalení dna. „Modernizace plavební komory Brandýs nad Labem spočívala v řešení závažných poruch v založení zdí a dna, které bylo působením tekutých písků nestabilní a hrozilo závažnou poruchou až havárií," uvedl Bukovský.

Ve středních Čechách postupně roste zájem o lodní dopravu na Labi. Ředitelství vodních cest nyní připravuje výstavbu nových přístavišť v Nymburce, Poděbradech, Čelákovicích a Davli. „Dokončení projekčních prací se blíží u Mělníka a Kolína. Pro zahájení výstavby je nezbytné získat stavební povolení," uvedl Bukovský. Stavba těchto přístavišť by podle něj mohla začít ještě letos.

(čtk)

spinner