Alstom představil průlom v oblasti autonomního řízení regionálních vlaků

Alstom představil průlom v oblasti autonomního řízení regionálních vlaků

30.9. - Společnost Alstom v německém Salzgitteru představila projekt ARTE (Autonomous Regional Train Evolution, evoluce autonomních regionálních vlaků). ARTE je společný výzkumný projekt společností Alstom, Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (DLR) a Fakulty provozu a řízení železnic na technické univerzitě TU Berlin s finanční podporou vlád Německa a spolkové země Dolní Sasko. Společnost Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) poskytne pro potřeby projektu dva vlaky. Projekt má podpořit digitalizaci německé železniční sítě zavedením automatizovaného provozu vlaků (ATO) s využitím evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) bez nutnosti instalace dalšího traťového vybavení. Jde o součást plánů Alstomu na plné využití automatizace, se zaměřením na stávající železniční tratě a zajištěním plynulého přechodu na modernizovaný provoz.

Projekt ARTE má ukázat, jak lze v rámci dnešní železniční sítě modernizací vozidel zavést automatizovaný provoz. Automatizovaná jízda využívá kamerové systémy pro detekci překážek a místo balíz traťového zařízení ETCS se systém rozpoznávání obrazu řídí klasickými železničními návěstidly. Během návštěvy závodu Alstom v Salzgitteru mohla delegace zahraničních novinářů cestovat několik kilometrů v autonomním režimu, tedy bez zásahu strojvedoucího. Mohli si také prohlédnout dálkové řízení vlaku (remote train operation, RTO) pomocí tabletu. RTO slouží jako záložní řešení pro obnovení ručního řízení vlaku bez strojvedoucího na palubě.

„Stojíme na prahu nové éry železnice a zavádění systémů bez řidiče je ukázkou budoucnosti, v níž budou vlaky jezdit organicky, města vzkvétat a komunity se budou propojovat jako nikdy předtím,“ okomentoval novinku Florian Kittelmann, ředitel pro autonomní mobilitu společnosti Alstom. „Ve vyvíjejícím se prostředí dopravy je technologie bez řidiče více než jen trend, jde spíše o revoluci. Ačkoli se v diskusích často zdůrazňují autonomní vozidla, potenciál železniční dopravy bez řidiče je stejně zásadní.“

Dálkové řízení vlaku (Remote Train Operation)

Díky systémům dálkového řízení vlaků (RTO) by strojvedoucí mohli vlaky ovládat na dálku. Buď z depa, nebo ze speciální stanice pro dálkové řízení by pak mohli převzít kontrolu nad vlakem a přepravit ho bezpečně do další stanice. V případě RTO nabízí projekt ARTE velmi jednoduché řešení - tablet, který je propojen s řízením vlaku.

Strojvedoucí vždy uvidí přímý přenos z kamery na čele vlaku, což by vzdálenému strojvedoucímu poskytlo stejný přehled, jaký by měl ze skutečné kabiny. Na dálku je možné vlak zrychlovat i zpomalovat.

Cílem TU Berlín je vyvinout a otestovat snadné a flexibilní mobilní dálkové ovládání a zajistit splnění bezpečnostních požadavků a získání souhlasu hodnotících orgánů. Německé středisko pro letectví a kosmonautiku pak analyzuje a vyhodnocuje potenciál nových rolí a požadavků ovládajícího personálu včetně možností pro jejich další kvalifikaci.

„V rámci projektu RTO jsme záměrně vzali vlak, který už má za sebou několik let provozu, a implementovali do něj špičkovou technologii,“ dodává Florian Kittelmann. „To nám umožňuje demonstrovat naši schopnost přepracovat v podstatě jakýkoli vlak na světě z manuálního na automatizovaný provoz.“

Výhody železnice bez strojvedoucích

Autonomní vlaky jsou stále hmatatelnější představou díky pokroku v oblasti umělé inteligence, technologií senzorovů a konektivity. Tyto inovace představují šanci změnit udržitelnost bezpečnosti a provozní efektivitu veřejné dopravy. Mohou také podpořit hospodářský růst.

Bezpečí: Autonomní systémy představují příležitost k výraznému zvýšení bezpečnosti tím, že minimalizují zapojení člověka a výrazně snižují riziko lidské chyby. Autonomní vlaky nepřetržitě monitorují své okolí, rychle reagují na překážky a dodržují přísné bezpečnostní protokoly.

Udržitelnost: Cílem „Green Dealu“ je dosáhnout do roku 2030 snížení emisí skleníkových plynů nejméně o 55 % ve srovnání s rokem 1990, což podtrhuje nutnost zavádění inovativních technologií, jako je železniční doprava bez strojvedoucího.

Efektivní provoz: Autonomní vlaky mohou jezdit nepřetržitě bez odstávek, které vyžadují tradiční systémy, což vede ke snížení provozních nákladů a zvýšení kvality služeb.

Hospodářské benefity: Efektivní železniční systémy hrají zásadní roli v hospodářském růstu. Země jako Čína a Indie investují velké prostředky do své železniční infrastruktury, protože si uvědomují, že moderní a spolehlivá železnice může podpořit hospodářský rozvoj a zlepšit propojování společnosti.

(pav)

Foto: Alstom

spinner