26. června 2024, lan
Společnost ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, který zároveň prostřednictvím poboček a dceřiných společností přepravuje zboží po železnici také v zahraničí, dosáhla za rok 2023 hrubého zisku před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 733 milionů Kč. Do konsolidovaného výsledku hospodaření Skupiny ČD přispěl segment nákladní dopravy čistým ziskem ve výši 326 milionů Kč.
Skupina ČD Cargo meziročně zvýšila svůj zisk o 117 milionů Kč. Lepších výsledků bylo dosaženo především díky pokračujícímu růstu výkonů vzahraničí a růstem realizačních cen, který kompenzoval zvyšování většiny nákladových vstupů. „Velmi úspěšně pokračujeme vdlouhodobé strategii expanze na zahraniční trhy, na kterých výkony ČD Cargo rostou o desítky procent,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth. Dopravní výkony vzrostly u obou odštěpných závodů vRakousku a Německu, tradičně vyšší výkony zaznamenaly dceřiné společnosti CD Cargo Poland a CD Cargo Slovakia. „Expanze do zahraničí je mimo jiné reakcí na rostoucí požadavky našich zákazníků po zajištění mezinárodních přeprav a na sílící tlak na jejich kvalitu a spolehlivost. Již více než 60 procent našich přeprav je mezinárodních. To znamená, že buď vychází, končí, tranzitují nebo vůbec neprocházejí Českou republikou,“ dodal Tomáš Tóth.
Celkem vroce 2023 přepravilo ČD Cargo více než 59,4 milionu tun zboží, což představuje meziroční pokles o 4,8 milionu tun. Výkony na tuzemském dopravním trhu poznamenal především razantnípokles přeprav fosilních paliv do elektráren a tepláren. „Zatímco v roce 2022 jsme přepravili 12 milionů tun energetického uhlí, vloni už to bylo jen necelých osm milionů a pokles vsouvislosti sdekarbonizací odvětví velmi rychle pokračuje,“ komentoval situaci na trhu Tomáš Tóth a zároveň konstatoval: „Struktura zboží přepravovaného po železnici se postupně začíná měnit. Proto se nyní vedle tradičních komodit zaměřujeme také na pozvolna se rozvíjející přepravy biomasy, tuhých alternativních paliv, odpadů a dalších produktů cirkulární ekonomiky, které by absenci přeprav energetického uhlí mohly vbudoucnu částečně nahradit.“ Zdůvodu odeznívající kůrovcové kalamity došlo také kpostupnému útlumu těžby dřevní hmoty spojenému sesnížením objemu přeprav po železnici. „Obecně lze konstatovat, že celý rok byl významně poznamenán hospodářskou recesí a byl tak velmi složitý pro všechny železniční dopravce nejen vČeské republice, ale poceléEvropě. O to více si vážím faktu, že jsme spolu snašimi dceřinými společnostmi realizovali zisk po zdanění ve výši 326 milionů Kč,
který můžeme investovat do nutnéobnovy a modernizace našeho vozidlového parku,“ dodal Tomáš Tóth.
Skupina ČD Cargo investovala vroce 2023 celkem 3 miliardy Kč. V jejím vozidlovém parku se nově objevily 2 lokomotivy sLast mile (DPM) modulem. Velmi intenzivně pokračoval projekt implementace zabezpečovače ETCS tak, abychom byli připraveni na zahájení výhradního provozu ETCS na vybraných tratích. Společnost se také soustředila například na zvyšování spolehlivosti parku hnacích vozidel odkupem starších lokomotiv od mateřské společnosti ČD. Tyto lokomotivy již pro osobní dopravu ztratily potenciál, ale po dílčích modernizacích mohou řadu dalších let operovat vnákladní dopravě a nahradit nejstarší provozované lokomotivy vparku ČD Cargo.
(lan)
Foto: ČD Cargo