5. února 2025, lan

6.2. - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) vítá, že Evropská komise upřednostňuje elektrifikaci, a sdílí zásadní postřehy, které mají zajistit, aby připravovaný akční plán EU pro dostupné ceny energie podporoval udržitelnou mobilitu a zároveň zvyšoval příspěvek železničního sektoru k cílům EU v oblasti klimatu a energetiky.
Elektrifikace je základním kamenem strategie EU pro dekarbonizaci dopravy, v níž bylo dosaženo významného pokroku: v roce 2022 bylo elektrifikováno 56,9 % železničních tratí v EU, což podpořilo 80 % evropské železniční dopravy. Vysoká míra elektrifikace však toto odvětví také vystavuje značným cenovým šokům v oblasti energie.
Podle sledování cen energií CER, které bylo zahájeno v dubnu 2022 v reakci na globální energetickou krizi, údaje shromážděné ve 24 zemích ukazují, že železnice v současnosti platí za trakční elektřinu v průměru více než 140 EUR za MWh - více než dvojnásobek předkrizové úrovně. To představuje vážnou výzvu pro konkurenceschopnost odvětví, zejména po stabilizaci cen ropy, což dále znevýhodňuje ekologičtější železniční nákladní a osobní dopravu ve srovnání s více znečišťující silniční dopravou. Akční plán pro dostupné ceny energie, který má Evropská komise předložit tento měsíc, musí tuto nerovnováhu řešit návrhem nápravných mechanismů, které zmírní kolísání cen elektřiny a budou motivovat k využívání čisté energie.
Balíček EU Fit for 55 a nadcházející cíl v oblasti klimatu do roku 2040 vyžadují podporu energeticky účinné dopravy, jako je železniční.
CER naléhavě žádá, aby akční plán:
1. Zajistil spravedlivý přístup k cenově dostupné a čisté elektřině - železnice by měly mít prospěch z dlouhodobějších smluv o dodávkách energie, smluv o nákupu energie (PPA) a spravedlivého zdanění energie;
2. Podporoval osvědčené postupy v oblasti nákupu energie - akční plán by měl společnostem poskytnout vodítko pro smluvní strategie a podpořit inovativní přístupy, jako je vlastní výroba energie z obnovitelných zdrojů a mechanismy zajištění rizik.
Železnice jsou podle CER průkopníky ve využívání trakční energie z obnovitelných zdrojů. V roce 2022 pocházelo přibližně 52 % jejich energie z obnovitelných zdrojů. Železniční společnosti se však nadále potýkají s cenami ovlivněnými výrobou elektřiny z fosilních paliv. Energeticky efektivní uživatelé, jako jsou železnice, by měli mít přednostní přístup k obnovitelným zdrojům energie, jako je větrná a solární energie. Zavedení dlouhodobé stability v cenách energie by železničním provozovatelům umožnilo sebevědomě investovat, což by zajistilo pokrok v plnění cílů EU v oblasti dekarbonizace, uvedlo CER v tiskové zprávě.
Nejúčinnější jsou nižší daně a přímá státní podpora, těchto opatření však ubývá
Podpůrná opatření měla zásadní význam při pomoci železničnímu odvětví překonat energetickou krizi, přičemž mezi nejúčinnější nástroje patří snížení daní a přímá státní podpora. Nedávné údaje však naznačují, že těchto opatření ubývá, a železnice tak zůstávají zranitelné vůči výkyvům cen.
Aby se plně využila stávající elektrifikovaná železniční síť a zabránilo se opačnému přechodu na silniční dopravu, požaduje CER:
- Posílení podpůrných opatření: Zvýšení daňových pobídek, státní podpory a inovativních energetických smluv, jako jsou DDD.
- Strategické investice: Strategické investice: Podpora další elektrifikace železniční infrastruktury, včetně poslední míle, a odrazování od používání dieselových vlaků na elektrifikovaných tratích.
- Nástroje řízení rizik: Podpora strategií, jako je zajištění rizik a přímé zadávání zakázek na trhu, s cílem zmírnit kolísání cen.
Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola k tomu řekl: „Železniční sektor je pro konkurenceschopnost Evropy životně důležitý. Přestože železnice zaujímá vedoucí postavení v oblasti energetické účinnosti a dekarbonizace, čelí bezprecedentním výzvám v důsledku vysokých cen elektřiny a volatility trhu. Akční plán pro dostupné ceny energie musí tyto výzvy řešit tím, že zajistí spravedlivý přístup k cenově dostupné a čisté energii a poskytne nezbytnou podporu pro posílení úlohy železnice v udržitelné mobilitě.“
(lan)
Ilustrační foto: LAN