16. srpna 2024, čtk
16.8. - České dráhy (ČD) zatím od polského výrobce Pesa převzaly 32 vlaků RegioFox. Aktuálně mají dráhy kupní smlouvy na 106 RegioFoxů, přičemž výrobce má letos dodat celkem 59 vlaků. Rámcovou smlouvu má dopravce až na 160 vlaků. RegioFoxy aktuálně jezdí v šesti krajích včetně Prahy, do konce srpna by se nově měly objevit také v Královéhradeckém kraji. ČTK to řekl mluvčí dopravce Filip Medelský.
Vlaky se na českých tratích poprvé objevily loni 15. srpna ve zkušebním režimu. Od června už fungují v běžném provozu, když byly schváleny.
Nejvíce takzvaných lišek jezdí po Vysočině, a to devět. Sedm vlaků dostal Pardubický kraj, šest jich zamířilo do Středočeského kraje a Prahy. Pět nových vlaků dráhy poslaly do Plzeňského kraje a dalších pět do Jihočeského kraje.
Aktuálně si dráhy u Pesy objednaly 106 RegioFoxů, o dalších se teprve rozhodne. "Nákup dalších motorových vozů na neelektrifikované regionální tratě vždy závisí na poptávce od objednatelů po modernizaci vozidlového parku, tedy v tomto případě krajů," uvedl Filip Medelský. Kromě RegioFoxů nasazují dráhy na regionální tratě také RegioSpidery, tedy vlaky Stadler Regio-Shuttle RS1 původem zejména z Německa.
"Do budoucna lze očekávat ze strany krajů například zájem o zajištění dopravních výkonů s využitím trakčně-bateriových vlaků, případně s jinými alternativními bezemisními pohony," řekl Filip Medelský a jako příklad uvedl zájem Moravskoslezského kraje o vlaky na duální pohon. Podle něj bude také záležet na tempu, s jakým bude stát pokračovat v elektrifikaci tratí.
Motorové RegioFoxy jsou bezbariérové, klimatizované vlaky s Wi-Fi, elektrickými zásuvkami, USB nabíjením, prostory pro kočárky a jízdní kola. Jsou vybaveny dvěma motory Rolls-Royce s možností využívat ekologická naftová paliva HVO. Čtyřdveřové více než 44 metrů dlouhé vlaky mají kapacitu 115 míst k sezení, osm míst pro jízdní kola, pro tři kočárky a dva invalidní vozíky.
Nové RegioFoxy postupně nahrazují vozy RegioNova. Vlaky mají maximální rychlost 120 kilometrů za hodinu a jsou vybaveny vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS a radiokomunikací GSM-R.
(čtk)
Foto: České dráhy