5. června 2023, PR
Společnost RAILVIS.com funguje jako all-in-one rezervační tržiště pro železniční business, které bylo založeno v roce 2020 v Praze, kde také sídlí. Co se za tu dobu změnilo a co nyní společnost nabízí, to nám přiblížil její Managing Partner Ctirad Klimánek.
RAILVIS.com už je na trhu přes dva roky. S čím novým teď aktuálně přicházíte?
V květnu jsme spustili možnost poptávat ceny železničních nákladních přeprav po celé Evropě. Tato služba je určena pro všechny železniční dopravce, operátory, spedice a průmyslové společnosti. Kromě dlouhodobých nebo střednědobých projektů se mohou poptávat i dopravní kapacity na poslední chvíli, tzv. adhoc vlaky. Pro železniční klienty je to výrazná úspora času, možnost zajistit nejlepší možné dopravní kapacity a také snížit náklady.
Můžete to blíže popsat?
Klient, například železniční speditér, potřebuje převézt 1000 tun zboží z Rotterdamu do Budapešti. V platformě vyplní nejdůležitější údaje pro svůj projekt. Systém poté rozpozná všechny dostupné trasy (alternativy přes Rakousko nebo ČR), všechny hraniční přechody a poptávka se tak dostane ke všem dopravcům – národním, privátním i nejmenším regionálním, kteří mají možnost nabídnout buď celý úsek trasy, nebo pouze část území, kterou umí nejlépe. Systém poté umí poskládat dílčí trasy od různých dopravců, kde nakonec sečte celkovou cenu. Klient takto dostane na výběr různá řešení – celou trasu s jedním dopravcem, nebo trasu poskládanou od více dopravců. Finální výběr řešení je na klientovi - dle cenové hladiny, kapacity, vhodné trasy a času přepravy nebo dle zkušeností s danými dopravci.
Co bylo motivací pro vývoj této nové funkcionality?
Poptávání železničních výkonů fungovalo doteď složitě přes telefon nebo e-mail. Klienti oslovují pouze své známé dopravce a nemají čas ani kapacitu prozkoumat všechny dostupné možnosti i různé trasy. Evropský železniční trh je nyní z velké části privatizovaný a pouze v Německu existuje přes 300 různých dopravců, kteří umí nabídnout různé regionální úseky, ale třeba nejsou tolik známí mimo své území. Systém takto ukáže všechny dostupné možnosti, rychle a přehledně, což je výrazná pomoc při naceňování nebo plánování železničních přeprav.
Vidíte za ty dva roky, co jste na trhu, nějaký posun ve vnímání digitalizace v nákladní železniční dopravě ze strany klientů?
Určitě vnímáme výrazný posun pozitivním směrem napříč Evropou. Máme nyní přes 300 železničních společností po celé Evropě a tento počet neustále roste. V oblasti pronájmu nebo prodeje železničních vozů a lokomotiv jsme už zavedený produkt. K tomu přispívá jednoduchost platformy a našeho business modelu. Máme v pozadí silný interní operační tým, který pomáhá dispečerům a manažerům dopravních společností se zadáváním správných dat rychle a efektivně. Business model je postavený na ročním poplatku a poté mají uživatelé naprostou volnost v počtu poslaných poptávek nebo zadaných nabídek. Drtivá většina klientů si už poněkolikáté obnovuje členství, což je pro nás indikátor spokojenosti a motivace rozvíjet platformu dále.
Jaký je o RAILVIS.com zájem? Daří se získávat nové klienty?
O platformě se už na železničním trhu všeobecně ví, velké mezinárodní železniční společnosti už běžně obchodují přes naši platformu. Nové firmy se nám již ozývají samy a chtějí se dozvědět více nebo rovnou potvrdí roční členství. K tomu máme mezinárodní tým obchodníků, kteří komunikují s novými potenciálními klienty, ale také udržují dobré vztahy s klienty stávajícími. Kromě ČR, máme obchodní reprezentanty ještě v Německu, Itálii, Slovensku a Polsku.
Ve kterých zemích Evropy jste nejúspěšnější?
Německý železniční trh, který je v Evropě největší, byl pro úspěch naší platformy klíčový od začátku a nyní zde máme nejvíce klientů.
Velmi se nám daří i v Rakousku, Nizozemsku, Švýcarsku nebo zemích bývalé Jugoslávie a konečně také už i na domácí československé půdě, kde bylo na začátku spíše konzervativní prostředí. Nyní se rozrůstáme do Polska, Francie, Itálie a balkánských zemí.
Přicházíte s mnoha novinkami – předpokládám, že to musí být doprovázeno i růstem v personální oblasti. Jaké máte teď složení týmu, který se na platformě RAILVIS.com podílí?
Náš tým už tvoří více než 20 lidí. Kromě již zmiňovaných obchodníků, se nám rozrůstá tým IT programátorů a operační tým, který pomáhá uživatelům platformy se správnosti zadávaných dat.Zde si velmi pochvalujeme spolupráci se Žilinskou univerzitou a její dopravní fakultou, kde nabíráme šikovné mladé talenty, kteří vnímají naši platformu jako budoucnost nákladní železnice a nemusíme je nijak motivovat.
Na začátku rozhovoru jsme zmiňovali novou funkcionalitu „poptávání cen železniční přepravy“. Vy ale přicházíte ještě s jednou inovací, kterou?
Jedná se o využívání volných kapacit na existujících vlacích. Příklad z praxe - železniční dopravce plánuje ucelený vlak z bodu A do bodu B. Na této trase je možné přepravit až 2000 tun zboží, dopravce pro svůj vlak ale využije pouze 1400 tun. Zbývající kapacita 600 tun může
být nabídnuta na celoevropský trh a další dopravci můžou připojit jednotlivé vozy nebo si tzv. přetáhnout lokomotivu za velmi výhodných podmínek.
To samé platí i pro lokomotivní jízdy, tzn., že lokomotiva jede delší trasu úplně naprázdno. Samozřejmě, je to i o náhodě, že se spojí požadavky na podobnou trasu a podobný čas u různých společností. Už nyní ale železniční společnosti vidí, že se to v určitém procentu daří a v takovém případě se jedná o značnou úsporu nebo dodatečný zisk na obou stranách.
To jsou aktuální novinky, co plánujete do budoucna?
Snažíme se o to, aby byl podíl manuální práce železničních společností co nejmenší. Řešíme možnosti propojení systémů, tak aby se dostupné kapacity mohly zobrazovat co nejvíce automaticky a my tak ušetřili práci dispečerům, která je už tak dost stresující. K tomu plánujeme nové funkcionality, jako je možnost efektivně poptat opravy železničních jednotek nebo železniční personál. Náš cíl je, aby se postupně přes naši on-line platformu mohlo poptávat a nabízet cokoliv spojeného se železnicí.
(PR)
Foto: RAILVIS.com
Na snímku jsou zakladatelé platformy (zleva) Adam Froněk, Managing Partner, Ctirad Klimánek, Managing Partner, a Filip Kotora, Partner.