​Dopravci proškolili 2800 ze čtyř tisíc strojvedoucích v používání zabezpečovače ETCS

​Dopravci proškolili 2800 ze čtyř tisíc strojvedoucích v používání zabezpečovače ETCS

16.10. - Dopravci ke konci září proškolili 2800 strojvedoucích k jízdě pod dohledem nového automatického zabezpečovacího systému ETCS. Do konce roku je potřeba proškolit 4000 strojvedoucích. Proti srpnu je proškoleno o 800 strojvedoucích více. Dopravci také k provozu pod novým automatickým zabezpečovacím systémem ETCS připravili 1304 železničních vozidel. K výhradnímu provozu na hlavních koridorech bude od ledna potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS. Na včerejší tiskové konferenci po jednání k zavádění ETCS to řekl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.

Podle ministra dopravy Martina Kupky ministerstvo v září vypsalo další dotační výzvy z operačního programu Doprava s předpokládanou vyčleněnou částkou 500 milionů korun. Celková veřejná podpora pro dopravce se zvýší ze 7,2 miliardy na 7,7 miliardy korun. Peníze na pořizování mobilní části ETCS dopravcům podle Kupky poskytovaly také evropské fondy, aktuální je například výzva z nástroje pro propojení Evropy (CEF).

"Snažíme se o to po celou tu dobu zkušebního provozu vyhodnocovat jednotlivá zastavení vozidel," řekl Kupka. Více než 87 procent problémů s ETCS podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody od začátku července do konce září způsobily různé druhy rozpadů spojení mezi traťovou a mobilní vlakovou částí ETCS. Téměř sedm procent poruch bylo na straně mobilní části ETCS a další více než čtyři procenta tvořily chyby obsluhy.

Podle Kupky se pracovní skupina pro zavádění ETCS bude do konce roku snažit posílit signál dalšími vysílači tak, aby se zlepšilo spojení mezi traťovou a mobilní částí zabezpečovacího systému. Chybná zastavení podle něj neznamenají omezení bezpečnosti provozu, ale pouze plynulosti provozu a je tedy žádoucí, aby množství chyb ubývalo. V prvních měsících výhradního provozu bude na síti běžně deset až 20 takových zastavení denně, dodal Kupka.

Podle něj by od příštího roku po tratích s výhradním provozem pod ETCS mělo měsíčně projet až 50 000 vlaků. "Je jasné, že v tomhle rozsahu bude docházet k těm zastavením, může docházet k poškozením traťové i palubní části a na to budeme muset být nachystaní," dodal. Další jednání železničního sektoru k zavádění ETCS se podle Kupky uskuteční v listopadu. Na konci října bude ministerstvo jednat s firmou Alstom o dovybavení skladů náhradními díly zabezpečovače. Podle Kupky by se měl rozšířit například sklad v České Lípě.

V polovině září Drážní úřad (DÚ) opět rozšířil seznam tratí, na kterých jsou dopravci povinni jezdit pod dohledem ETCS. Nařízení DÚ aktuálně platí na několika tratích z České Třebové, na několika tratích v Jihomoravském kraji, na úsecích Břeclav - Přerov - Bohumín, výhybna Dluhonice - Přerov a Beroun - Ejpovice. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody byl zabezpečovací systém v září spuštěn i v pardubickém železničním uzlu.

Zavádění ETCS po Česku požaduje EU. Má sjednotit odlišné zabezpečovací technologie v jednotlivých členských státech. Náklady se budou pohybovat v desítkách miliard korun. Systém funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

Spuštění ETCS do výhradního provozu v lednu postupné. Nejprve do výhradního provozu přejde od 1. ledna trať Česká Třebová - Olomouc - Přerov, od 8. ledna Břeclav - Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice - Česká Třebová. Na těchto tratích projede denně kolem 1200 vlaků.

Ministerstvo dopravy počítá s vybavením ETCS na dalších 4000 kilometrů tratí do roku 2030, což si vyžádá investice do infrastruktury zhruba 32 miliard korun. V roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice, v prosinci 2027 na trati Beroun - Plzeň - Cheb a do roku 2030 na celé síti.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner