ETCS má instalovaný třetina lokomotiv, tedy přes 730, z toho 570 ho má už zapnutý

ETCS má instalovaný třetina lokomotiv, tedy přes 730, z toho 570 ho má už zapnutý

10.6. - Zabezpečovacím systémem ETCS je v současnosti vybaveno přes 730 železničních vozidel českých dopravců, tedy asi třetina ze zhruba dvoutisícovky lokomotiv a dalších drážních vozidel, které mají mít zařízení instalované v roce 2030. Téměř 570 vozidel má systém už zapnutý. Vyplývá to z plánu ministerstva dopravy, který ve středu schválila vláda.

Palubní jednotkou byla podle médií vybavena i lokomotiva vlaku RegioJet, který se ve středu večer srazil v Pardubicích s nákladním vlakem, neměla ji ale zapnutou. Také na koridoru v železničním uzlu Pardubice je systém nainstalovaný, spuštěný však bude až na podzim. Podle odborníků by fungující ETCS zřejmě dokázalo srážce, při které zemřeli čtyři lidé a dalších 27 se zranilo, zabránit.

Dopravci vybavují palubními jednotkami ETCS jak vozidla, která jsou již v provozu, tak nově nakupované jednotky. Do roku 2030 je podle odhadu dopravců potřeba vybavit ještě téměř 520 stávajících vozidel v osobní dopravě a 215 v nákladní.

"ČR potřebuje pro zvýšení bezpečnosti provozu zabezpečovač schopný zastavit vlak nerespektující návěst Stůj a kontrolovat dodržování rychlosti - především nejvyšší nebo při jízdě do odbočky," řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Systém ETCS má být spuštěný k 1. lednu 2025 na 1260 kilometrech hlavních železničních tratí, kam se po tomto datu vlaky bez něj nedostanou. "Z pohledu zavádění výhradního provozu jsme v evropském prostoru řazeni do skupiny premiantů," dodal Jemelka. Během dalších pěti let se systém rozšíří na 5190 kilometrů tratí, což je asi 55 procent jejich celé sítě. Ta přitom zahrnuje jak elektrifikované tratě, tak i ty bez trakčního vedení.

ETCS (European Train Control System) je evropský vlakový zabezpečovací systém, který se stal základním standardem v oblasti řízení a zabezpečení železniční dopravy v evropských zemích. ETCS umožňuje předávat strojvedoucímu podrobné informace potřebné pro řízení vlaku a neustále kontrolovat, že strojvedoucí vlak bezpečně řídí v přesně vymezeném úseku tratě. V případě zákazu další jízdy, například u návěstidla zakazujícího jízdu, ETCS zajišťuje, že před tímto místem vlak zastaví i v případě selhání strojvedoucího a zároveň kontroluje, že není překračována při této jízdě nejvyšší dovolená rychlost.

Náklady na ETCS dosud dosáhly v souhrnu téměř 18 miliard korun, z toho 5,4 miliardy stála traťová část, 5,6 miliardy představovaly dotace dopravcům a šest až sedm miliard uhradili dopravci. Celkové náklady mají být více než dvojnásobné.

Podle Drážní inspekce osobní expres ve středu večer minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje. Závěry vyšetřování není podle mluvčího inspekce Martina Drápala možné předjímat. Vyšetřování si vyžádá několik měsíců. Škoda způsobená srážkou vlaků přesáhla 110 milionů korun.

(čtk)

Foto: LAN

spinner