26. června 2024, lan
Evropská komise schválila v květnu pětiletý finanční balíček v celkové výši 1,7 miliardy eur na podporu provozovatelů železniční nákladní dopravy v Německu, kteří zajišťují přepravu jednotlivých a skupinových vozů.
Opatření podle komise přispěje k zajištění konkurenceschopnosti odvětví nákladní železniční dopravy a zároveň k zachování environmentálních parametrů železnice v souladu s cíli strategie komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu a evropské Zelené dohody.
Německé opatření
Cílem tohoto opatření ve výši 1,7 miliardy EUR je podpořit zmíněné provozovatele železniční nákladní dopravy a pomoci jim pokrýt část vysokých provozních nákladů. Tímto způsobem má režim také podpořit a zachovat přechod ze silniční dopravy na železniční a posílit ekologičtější způsob dopravy.
Při přepravě s jedním vozovým nákladem se jednotlivé vozy nebo skupiny vozů od různých odesílatelů spojují do jednoho vlaku. Naopak přeprava skupin vozů zachovává stejné složení od místa původu do místa určení a je v rámci režimu způsobilá pro cesty do maximální vzdálenosti 300km, pokud je provozována krátkými ucelenými vlaky s maximálně 15 vozy. Oba druhy dopravy se snaží dosáhnout ekonomické životaschopnosti. Přeprava s jedním vozem je spojena s vysokými náklady vzhledem k její složité a vícestupňové povaze, která vyplývá z přepojování a posunování vozů. Přeprava skupin vozů provozovaná krátkými ucelenými vlaky nevyužívá úspor z rozsahu kvůli nižšímu počtu vozů a krátkým vzdálenostem, které obsluhuje. V rámci tohoto režimu bude podpora poskytována formou přímých dotací. Maximální roční rozpočet činí 320 milionů eur, přičemž celkový rozpočet na dobu pěti let trvání režimu činí 1,7 miliardy EUR. Režim bude trvat do roku 2029.
Pozitivní vyjádření komise
Komise posoudila opatření podle pravidel EU pro státní podporu, zejména podle článku 93 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „SFEU“) o koordinaci dopravy a podle pokynů pro státní podporu železničních podniků z roku 2008. Komise zjistila, že:
- režim je prospěšný pro životní prostředí a mobilitu, neboť podporuje segmenty železniční nákladní dopravy, která méně znečišťuje životní prostředí než doprava silniční a snižuje přetížení silnic;
- opatření je nezbytné a vhodné k dosažení sledovaného cíle, tedy podpořit a zachovat přechod od silniční dopravy k železniční dopravě, která se potýká s vysokými provozními náklady;
- režim je přiměřený, tedy omezený na nezbytné minimum, neboť podpora zůstává pod maximálními prahovými hodnotami stanovenými v pokynech pro železnice;
- podpora je omezena na snížení konkurenčních nevýhod, kterým čelí železniční nákladní doprava ve srovnání se silniční dopravou. Opatření proto nebude mít nepřiměřené negativní účinky na hospodářskou soutěž a obchod v EU.
Na tomto základě Komise německý režim schválila podle pravidel EU pro státní podporu.
„S přibližně 1 400 obsluhovanými nákladními místy je přeprava jednotlivých vagonů páteří železniční nákladní dopravy. Zajišťuje přístup k evropské železniční síti na rozsáhlém území a má ústřední základní a síťové funkce. Současně lze přepravu jednotlivých vozových zásilek jen stěží provozovat hospodárně kvůli nákladnému a pracovně náročnému sestavování vlaků a dodávání vozů. Nyní vytváříme nápravu této situace. Naší miliardovou podporou přepravy jednotlivých vozových zásilek vysíláme jasný signál ve prospěch posílení dopravy po železnici, která je šetrná ke klimatu, a tím také odlehčujeme našim silnicím od nákladní dopravy“ uvedl spolkový ministr dopravy Volker Wissing.
Nové financování také zahrnuje dvě linie financování: prioritní paušální financování pro takzvanou službu na první a poslední míli a financování závislé na vzdálenosti na hlavní trase jako následné financování.
(lan)
Foto: DB Bahn