Speedchain 2015

Jubilejní SpeedCHAIN ukázal cesty k flexibilní logistice

Jubilejní SpeedCHAIN ukázal cesty k flexibilní logistice

Mezinárodní logistická konference SpeedCHAIN letos oslavila desetileté jubileum. Slavnostní desátý ročník se uskutečnil ve dnech 4. a 5. listopadu v tradičním prostředí Břevnovského kláštera v Praze pod heslem Logistika – transparentnost a flexibilita. Sešlo se zde více než 650 odborníků z oblasti logistiky, dopravy a dalších oborů, kteří v rámci celodenního odborného programu společně diskutovali o aktuálních trendech a hledali řešení problémů, s nimiž se evropská logistika potýká.

Konferenci zahájil Miroslav Rumler, jednatel společnosti RELIANT, která SpeedCHAIN již desátým rokem pořádá. V úvodním projevu zdůraznil, že SpeedCHAIN nespí na vavřínech a každým rokem přidává do programu nové prvky. V dalším vystoupení představil náměstek ministra dopravy Ladislav Němec možnosti, které má dnes v rámci logistického řetězce železniční doprava. Řada dalších prezentací se věnovala aktuálnímu využívání logistiky a jejímu nasazení v praxi. Milan Ludvik, country manager společnosti ZETES Czech Republic, představil možnosti skryté v logistice pro e-commerce – od efektivní interní logistiky přes optimální doručení poštovních zásilek až po reverzní logis-tiku. Problematice e-commerce se věnovala také panelová diskuse s názvem Kliknutím na internetu vše nekončí, ale začíná…

Paleta odborných názorů

Letos měla v Břevnově premiéru i zcela nová sekce Obaly a obalové technologie. Tvořil ji blok přednášek zaměřený na novinky a inovativní řešení balení s ohledem na pohyb zboží v logistickém řetězci. Tradiční součástí konference SpeedCHAIN je populární logistický HydePark moderovaný Jakubem Železným. Za velkého zájmu účastníků usedli do křesla pro hosta zástupkyně sdružení EPAL (Evropská paletová asociace) Dana Babušíková, Jan Polter ze společnosti DACHSER Czech Republic, Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi, Ferdinand Hlobil, vedoucí týmu pronájmu průmyslových prostor ve střední Evropě společnosti Cushman & Wakefield, a Martin Hejl, jednatel THIMM Packaging. Pojďme se ale podrobněji podívat na některá vystoupení. V bloku Rizikové faktory v rámci supply chain vystoupil například Jan Polter ze společnosti Dachser Czech Republic, který přiblížil řešení bezpečnostní problematiky u Dachseru, a to jak co se týče bezpečnostních systémů, balení, činností ve skladech a při dopravě, tak i s důrazem na práci s lidskými zdroji. Například v Břeclavi pracuje zvláštní tým vyškolený na balení speciálního zboží. Dachser stál také u zrodu výměnných nástaveb, které začal používat jako první již v roce 1971.

Snižuje se podíl přeprav pod falešnou identitou

Předseda představenstva rodinné české firmy Euroseal, a. s., Evžen Babůrek mimo jiné upozornil, že je velký rozdíl v používání plastových a kovových plomb. Zatímco při porušení plastové plomby se jedná o přestupek, v případě kovové plomby je to již trestný čin. Jeho společnost se snaží mít na všechny plomby patenty a nikdy nevyrábí duplicitní plomby. K novinkám v nabídce společnosti patří již ověřený projekt řešení, kdy řidič plombu sám zakóduje, mobilním zařízením přečte čárový kód, plombu vyfotí, fotografii přiloží k protokolu a ten odešel do databáze. Toto řešení lze již nyní dodat. Ve fázi projektu je zatím tzv. inteligentní plomba, což je kombinace mechanické a elektronické plomby. Pokud dojde k poruše mechanické plomby, elektronická vyšle signál SOS. Daniel Priban z burzy nákladů TimoCom uvedl, že zatímco v minulosti se množily realizace přeprav pod falešnou identitou s následným zcizením zboží, v poslední době se počet těchto případů snížil nejméně o polovinu. Lze to přičíst velkou měrou osvětě a opatrnosti firem. Podle něj je zapotřebí, aby všechny články přepravního řetězci měly vždy včas potřebné informace a byly informovány o možných rizicích.

Obchodní manažer pro ČR a SR společnosti Cordstrap David Marouš upozornil, že je rozdíl v odpovědnosti za škodu při přepravě na silnici a v kontejneru. Zatímco u silničních přeprav je v prvé řadě dotazován řidič, respektive dopravce, za škody u kontejnerů odpovídá odesílatel, případně balič. Cordstrap řeší jednorázovou fixaci výrobků při přepravě, včetně třeba kombinace moře-železnice-auto. A v této oblasti vidí rezervy v plánování a přemýšlení dopředu, ještě dříve, než dojde na samotné balení.

Sucho letos ochromilo plavbu

Michaela Svrčková z českého zastoupení společnosti MSC uvedla, že toto rejdařství chystá v blízké době investice do dalších lodí, které výrazně navýší dnešní přepravní kapacitu všech lodí tohoto rejdařství, která dosahuje hodnoty 2,6 milionu TEU. Mimochodem od roku 2000 se průměrná přepravní kapacita jedné lodě zvýšila přibližně čtyřnásobně. Michaela Svrčková dále připomněla význam přístavu Terst jako varianty k západoevropským přístavům, musí se ale zlepšit napojení tohoto přístavu na evropskou dopravní síť. Na tom se ale již intenzivně pracuje. Terst má prý také daleko větší rozvojové možnosti než blízký Koper. Česká pobočka MSC letos oslavila 20. narozeniny, má 58 zaměstnanců a letos zprostředkovala přepravu 75 000 TEU.

Výrazně méně pozitivní bylo vystoupení generálního ředitele společnosti ČSPL Milana Raby, který si stěžoval na to, že Labe je letos již půl roku nesjízdné, a lodní doprava tak stojí. V přístavech je zboží připravené k nalodění a čeká se na vyšší stav vody. „Řada usnesení vlády mířila ke splavnění Labe, bohužel realizaci potřebných investic zatím úspěšně blokují různé ekologické iniciativy,“ upozornil Milan Raba. Podle jeho slov likvidací lodní dopravy dojde ke zmaření již realizovaných investic, zaniknou loděnice a některé přepravy vůbec nebude možné realizovat. Z problémů lodní dopravy může těžit především železniční doprava. Zástupce společnosti ČD Cargo Martin Boháč připomněl ze-jména změnu trendu v oblasti železniční nákladní dopravy v posledních letech – těžké a krátké vlaky s uhlím či rudou nahradily dlouhé a lehké vlaky s kontejnery. ČD Cargo v této souvislosti požaduje úpravu infrastruktury pro provoz delších vlaků, výkonné napájení tratí a instalaci moderního zabezpečovacího systému ERTMS/ETCS. Martin Boháč zároveň informoval o snaze ČD Cargo podnikat i na zahraničních trzích, a to buď vlastními silami (Polsko), nebo ve spolupráci s lokálními dopravci (Balkán).

Slavnostní galavečer na závěr

Novinkou letošní konference SpeedCHAIN bylo koncertní vystoupení přední české sopranistky Pavlíny Senić v klášterní bazilice sv. Markéty, které zdůraznilo desetileté jubileum logistické konference SpeedCHAIN. Bohatý společenský program a příjemná atmosféra doprovázely vyvrcholení galavečera, kterým bylo vyhlášení ocenění GRYF 2015 Supply Chain Award pro logistickou osobnost roku. Stal se jí Ing. Bohumil Průša, který od roku 1990 vede v Praze zastoupení přístavu Hamburk pro Českou a Slovenskou republiku – Hafen Hamburg Marketing e.V.

Ocenění na konferenci SpeedCHAIN předávala také Česká logistická asociace (ČLA). Za Logistický projekt roku ho získala společnost JIPOCAR LOGISTIC. Při galavečeru vyvrcholil i program nové obalové sekce předáváním Ocenění předsedkyně poroty v soutěži Obal roku. Soutěž vyhlašuje obalový institut SYBA a porotci posuzují přihlášené obaly z pohledu inovací, legislativy, ochrany produktů, ekologie a požadavků uživatelů obalů i marketingu a logistiky. Program letošní konference SpeedCHAIN pokračoval v následujícím dni exkurzí do kolínského závodu TPCA.

Milan Frydryšek, Tomáš Johánek

spinner