10. října 2020, čtk
10.10. - Někteří železniční dopravci žádají vládu o plošnou podporu pro obor. Ta by podle nich mohla mít formu prominutí poplatků za užívání železnice, navrhl soukromý dopravce Leo Express. Už dříve podobný návrh měli i nákladní dopravci.
Jarní koronavirová krize a s ní spojená vládní opatření výrazně snížila poptávku na železnici. Počet cestujících se tehdy snížil až o 90 procent oproti běžnému provozu. Obsazenost spojů přitom klesá i nyní, zejména pak od opětovného vyhlášení nouzového stavu, což zřejmě povede k rušení části spojů. Velký úbytek zakázek na jaře zaznamenali i nákladní dopravci.
"Našimi prioritami je maximálně investovat do bezpečnosti na vlacích a také nepropouštět zaměstnance. Vše ovšem ale závisí na tom, jaký bude vývoj pandemie a také způsobu, jakým se k dopadům postaví vláda," uvedl mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.
Poukázal přitom na to, že společnost zůstala stranou státní pomoci, která počítá s rozdělením zhruba 400 milionů Kč mezi dopravce zajišťující dopravu objednávanou státem. Komerční a regionální dopravy se totiž pomoc netýká. "Vůči regionálním tratím a komerčním dopravcům je to extrémně nefér a v současné situaci to zásadně deformuje trh," podotkl Emil Sedlařík.
Společnost proto znovu žádá stát o plošnou pomoc pro dopravce. Tou by podle ní mohlo být prominutí poplatku za využívání železniční dopravní cesty za letošní rok a případně i jeho snížení v příštím roce. K tomuto opatření přistoupila například Francie. Ostatní podpůrné programy COVID či Antivirus podle firmy byly užitečné, ale nestačily.
O prominutí nebo snížení poplatku za železnici už dříve požádali i nákladní dopravci. Připomněli přitom některé daňové úlevy, které stát poskytl silničním nákladním dopravcům, což podle nich zvýhodňovalo pouze jeden druh nákladní dopravy.
(čtk)
Foto: Leo Express