1. března 2024, čtk
1.3. - Na německé železnici hrozí opět rozsáhlá stávka strojvedoucích. Včera to oznámila železniční společnost Deutsche Bahn (DB), která prohlásila jednání s odbory strojvedoucích GDL za zkrachovalé. Odpovědnost dráhy připsaly odborářům, kteří podle DB místo hledání kompromisu trvají na svých mzdových a pracovních požadavcích. Odbory GDL od loňského listopadu stávkovaly čtyřikrát, protest pokaždé ochromil dopravu nejen v Německu, ale zastavil i spojení s Českem.
"Přistoupili jsme k rozsáhlým změnám v odměňování a v pracovní době. Demografický vývoj a nedostatek kvalifikovaných pracovníků neumožní více, jinak by vlaky zůstaly stát," prohlásil personální šéf DB Martin Seiler. "Je nepochopitelné, že odbory strojvedoucích i přesto vstaly od stolu, čímž cestujícím hrozí dalšími stávkami. Bez kompromisů nelze žádný spor vyřešit," dodal.
Odbory a dráhy se na konci ledna dohodly, že přinejmenším do 3. března nebude vyhlášena žádná stávka a že budou pokračovat jednání. Rozhovory jako prostředník vedli někdejší německý ministr obrany Thomas de Maizière a šlesvicko-holštýnský premiér Daniel Günther.
Odbory GDL požadují snížení počtu pracovních hodin z 38 na 35 týdně pro pracovníky ve směnném provozu se zachováním plné mzdy, zvýšení měsíční mzdy o 555 eur (zhruba 13.650 Kč) a také jednorázovou kompenzaci 3000 eur (73 400 Kč) kvůli inflaci. DB v poslední veřejné nabídce navrhly zkrácení pracovní doby na 37 hodin týdně, větší snížení hodinového závazku již podmínily snížením mzdy. Podle DB si strojvedoucí ročně vydělají včetně příplatků a bonusů 45 000 až 56 000 eur.
(čtk)
Ilustrační foto: Pixabay