5. listopadu 2015
OLOMOUC (5.11.) – Nejnovější elektrická jednotka InterPanter ze Škody Vagonka slavnostně svezla první cestující na pravidelném spoji Olomouc – Břeclav – Brno. Jedná se o první ze čtrnácti nejmodernějších vlaků, které si v loňském roce objednaly České dráhy pro meziregionální a dálkovou dopravu. Všechny soupravy budou vyrobeny v letech 2015 a 2016 a budou postupně nasazeny na vnitrostátní rychlíkové linky.
„Vozidla InterPanter navazují na osvědčené řešení jednopodlažních souprav RegioPanter pro regionální dopravu. Základní rozměry a barevné řešení obou typů souprav je shodné, odlišující se však zejména technickým řešením, počtem vstupních dveří a rovněž interiér je uzpůsoben pohodlnému cestování na větší vzdálenosti. Samozřejmostí je tedy komfortní klimatizovaný interiér, bezbariérové toalety nebo moderní audiovizuální informační systém s LCD,“ řekl Tomáš Ignačák, generální ředitel Škoda Transportation.
„Nové elektrické jednotky InterPanter budou s novým jízdním řádem nasazeny na rychlíkovou linku R 13 Olomouc – Přerov – Otrokovice – Břeclav – Brno a v průběhu jara 2016 také na linku R 19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Svitavy – Blansko – Brno. Úplně nové vlaky odstraní bariéry pro cestování lidí na vozíku, maminek s kočárky nebo cyklistů s koly. Vlak je vybavený klimatizací. Hlavně mládí pak ocení Wi-Fi, díky které mohou být i na cestě stále on-line, nebo možnost napájet své notebooky či mobilní telefony po celou dobu cesty," uvedl Michal Štěpán, člen představenstva Českých drah odpovědný za osobní dopravu.
Jednotky mají polstrované a polohovatelné sedačky, sklopné stolky, oddělené oddíly pro cestující s dětmi do 10 let nebo prostory pro uložení jízdních kol, kočárků a dalších objemných zavazadel. Soupravy budou navíc vybaveny rezervačním systémem a to nejen na rezervaci míst pro cestující, ale i pro rezervaci míst na kola.
Soupravy ve dvou variantách (deset pětivozových a čtyři třívozové) jsou určeny pro elektrifikované tratě s trakčním napětím 25 kV, 50 Hz a 3 kV a mají maximální rychlost 160 km/h. Skříň je lehké integrální stavby z velkoplošných hliníkových profilů. Oproti klasickým „železným“ skříním tak dochází ke snížení hmotnosti vozidla a současně k prodloužení jeho životnosti. Rychlý nástup a výstup cestujících umožňují široké dvoukřídlé vstupní dveře.
Škoda Vagonka je přímý pokračovatel tradice výroby osobních kolejových vozidel. Společnost již oslavila více než 110 let od svého vzniku. Jako součást skupiny Škoda Transportation se dnes Škoda Vagonka řadí k špičkovým evropským producentům. Společnost navazuje na dlouholetou výrobu elektrických jednotek, které jezdí nejen u nás v České republice, ale i v Litvě, Ukrajině a Slovensku.
(tj)