Plzeňský kraj vyhlásí veřejné soutěže na autobusy a vlaky

Plzeňský kraj vyhlásí veřejné soutěže na autobusy a vlaky

15.2. - Plzeňský kraj vyhlásí do poloviny roku soutěže na zajištění veřejné autobusové a železniční dopravy v regionu od konce roku 2019. Stanoví to předpisy EU. Smlouvy s novými dopravci budou desetileté, kontrakty se železničními operátory mohou být delší. Řekl to náměstek hejtmana Pavel Čížek.

„Až ke konci loňského roku padl verdikt, že nepůjdeme cestou vlastního dopravce. Okamžitě jsme začali připravovat technické podmínky, tedy jak má vypadat vlak a autobus, probíráme právní záležitosti, aby nás nikdo nenapadl ve výběrovém řízení,“ uvedl. Souběžně s tím definuje kraj ekonomický model, který bude reagovat na možnosti, které mohou nastat v příštích deseti letech, tedy například nárůsty mezd či cen nafty. Na něm spolupracuje kraj s konzultační firmou Mott MacDonald. „Máme specialisty z ČVUT na to, jak mají vypadat vlaky a jaké údaje mají přenášet, stejně u autobusů. Konzultovali jsme to s výrobci vozidel i softwarů,“ řekl hejtman Josef Bernard.

Příjmy z jízdného bude inkasovat kraj

Nově bude příjmy z jízdného inkasovat kraj. „Takže si to musíme opravdu hlídat. V autobusech budou strojky. Když tam člověk zaplatí, tak se nám to okamžitě přenese na dispečink, který by měl spravovat POVED (Plzeňský organizátor veřejné dopravy), a zároveň chceme mít výstupní a nástupní rámy, které budou sčítat cestující. Takže se nám to bude automaticky porovnávat, abychom třeba v autobusech nemuseli mít revizory,“ uvedl Pavel Čížek. Autobusy budou napojené na GPS, takže dispečink uvidí, kde jsou.

„Do pololetí musíme začít soutěžit autobusy. Dopravci mají smlouvy jen do konce roku 2019,“ uvedl hejtman. Kraj bude rozdělený na dvě oblasti - sever a jih. „Hodně bychom stáli o dva dopravce, abychom si ošetřili riziko stávek a výpadků,“ řekl.

Nákupu vlaků bude předcházet elektrifikace tratí

V případě vlaků musí být nejdříve vyhlášená soutěž na elektrifikovanou trať Klatovy - Praha, následně na Planou a Cheb a pak na motorové vlaky - první okolo Plzně a druhá část zahrne Pošumaví, Klatovsko a Český les. „Ostatní jsou většinou už nasmlouvané, tedy na České Budějovice, Žatec a na Domažlice,“ řekl Pavel Čížek.

Podle kraje musí mít vítězové soutěží včetně případných odvolání rok na nákup autobusů. Na pořízení vlaků, tedy jejich výrobu, musí být dva roky. Motorové vlaky mohou být jen modernizované, což se dá stihnout za rok. Kraj uspořádá s dopravci a výrobci předběžnou tržní konzultaci. Smyslem je otevřít soutěž, která musí být nahlášená v evropském věstníku, pro co nejvíce dodavatelů.

(čtk)

spinner