2. května 2023, čtk
3.5. - Až 180 dálkových vlaků typu expres by mělo denně projet po plánované vysokorychlostní trati Moravská brána z Prosenic na Přerovsku do Ostravy. Nyní v tomto úseku denně jezdí přibližně 130 expresů a rychlíků. Informace pochází z podkladů pro zahájení zjišťovacího řízení na první část koridoru mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě, které je součástí procesu EIA. Vybudování 65 kilometrů dlouhé vysokorychlostní trati Moravská brána si vyžádá investici 60 až 80 miliard korun. Stavba má začít v lednu 2026 a zabrat zhruba šest let. Maximální rychlost vlakových souprav po nové trati bude 320 kilometrů za hodinu.
První část vysokorychlostního koridoru z Prosenic do Hranic na Přerovsku měří bezmála 20 kilometrů. Po této dvoukolejní trati by v roce 2035 mělo v obou směrech jezdit celkem 162 vlaků typu expres za 24 hodin a po navazujícím úseku ze stanice Hranice na Moravě do Ostravy 180 vlaků. Stejný počet osobních vlaků by měl v roce 2055 denně projet i v úseku mezi stanicemi Prosenice a Hranice na Moravě. Regionální vlaky budou po nové trati jezdit maximální rychlostí zhruba 200 kilometrů za hodinu, expresní dálkové soupravy až 320 kilometrů za hodinu.
Nová vysokorychlostní trať z Prosenic do Ostravy bude sloužit pouze osobním vlakům s přepravou cestujících a uleví jednomu z nejvytíženějších nákladních koridorů v zemi. Na vysokorychlostní trať přejde část osobní dálkové dopravy, která nyní využívá hlavní trať mezi Ostravou, Přerovem, Břeclaví a Prahou. Vysokorychlostní trať podle Správy železnic pomůže i regionální dopravě v Olomouckém kraji. Součástí projektu je také sjezd na současnou železniční síť ve stanici Hranice na Moravě a rekonstrukce tamního nádraží.
Olomouc bude napojena na vysokorychlostní trať pomocí severního a jižního sjezdu. Vlaky se tak z hlavního nádraží v Olomouci za krátký čas dostanou na vysokorychlostní koridor mez Ostravou a Brnem. "Cestovní doba z centra Brna do centra Olomouce bude 25 minut a z centra Olomouce do Ostravy se bude pohybovat kolem 15 minut," uvedl včera v on-line diskusi Správy železnic Marek Pinkava, který má v této organizaci přípravu vysokorychlostní trati Praha - Brno - Ostrava na starosti.
Projekt vysokorychlostní trati počítá se stavbou dvou tunelů u Lipníka nad Bečvou na Přerovsku i nedaleké osady Slavíč. Historické viadukty nedaleko Hranic mají být po rekonstrukci podle Pinkavy využity jako železniční sjezdy z vysokorychlostní trati do Hranic na Moravě. Součástí projektu jsou i protihluková opatření, která vzejdou z dokončované hlukové studie.
Vysokorychlostní železnice má v budoucnu vést mezi Prahou a Drážďany, dále mezi Prahou a Brnem i na koridoru mezi Ostravou a Prosenicemi. Stát si od vysokorychlostních tratí slibuje především výrazné zkrácení jízdní doby. Podle odhadů vyjdou investice na obě připravované rychlodráhy na více než 400 miliard korun. Díky novým vysokorychlostním úsekům se jízdní doba mezi Prahou a Ostravou zkrátí na necelé dvě hodiny.
(čtk)
Ilustrační foto: České dráhy