​Provoz vlaků mezi Olomoucí a Šumperkem komplikují výpadky zabezpečovače ETCS

​Provoz vlaků mezi Olomoucí a Šumperkem komplikují výpadky zabezpečovače ETCS

8.11. - Provoz vlaků na modernizované a elektrifikované železniční trati z Olomouce do Šumperka komplikují časté výpadky evropského zabezpečovacího systému ETCS, kvůli kterým vlaky nabírají zpoždění a některé spoje musí být odřeknuty. Za část problémů v plynulosti provozu mohou i poruchy vlaků. Na komplikace si stěžují cestující, krajský úřad situaci řeší. Uvedl to hejtman Josef Suchánek. Trať mezi Olomoucí a Šumperkem je od začátku letošního roku jako první v Česku obsluhována pouze osobními vlaky vybavenými nejmodernějším zabezpečovacím systémem ETCS.

"Cestující jsou nespokojení, a já je chápu. Mají nárok na bezpečnou, pohodlnou, a hlavně včasnou dopravu. Za vzniklé potíže, i když nejsou zaviněné krajem, se jim omlouvám a zároveň ujišťuji, že se situaci snažíme vyřešit co nejrychleji," uvedl Suchánek, podle kterého problémy na této trati trvají delší dobu. Měsíčně bylo kvůli výpadkům zabezpečovače ETCS evidováno zhruba 30 zásahů do jízd vlaků. Nejkritičtější byl poslední říjnový den, kdy dopravce odřekl 15 vlakových spojů.

ETCS je podmínkou, aby v budoucnu mohly vlaky po tuzemských tratích jezdit rychlostí až 200 kilometrů za hodinu, zatímco současné maximum je 160 kilometrů. Systém ETCS kontroluje jízdu vlaku, zvyšuje bezpečnost a podle odborníků díky plynulosti provozu posiluje také kapacitu železničních tratí. Při případném nedovoleném přejetí návěstidla nejprve varuje strojvedoucího a následně sám zasáhne do řízení vozidla. Kontroluje také dodržování maximální povolené rychlosti.

Hejtmanův náměstek Michal Zácha připomněl, že zabezpečovací systém ETCS je stále v pilotním režimu. "A to z toho důvodu, aby se všechny nedostatky vyladily. Nespolehlivost systému ETCS už řeší zástupci železničních subjektů v republice. Jakmile závadu vyřešíme, trasa z Olomouce do Šumperka bude jedna z nejbezpečnějších tratí v Česku," řekl Zácha.

Modernizace třicetikilometrového úseku trati z Olomouce do Uničova začala v srpnu 2019 a skončila v létě 2021. Projekt stál čtyři miliardy korun, z toho 1,5 miliardy korun pokryla dotace z evropských fondů. Předloni stavební firma zahájila modernizaci navazujícího úseku mezi Uničovem, Libinou a Šumperkem. Jeho rekonstrukce skončila loni a stála tři miliardy korun.

(čtk)

Ilustrační foto: SŽ

spinner