15. července 2024, lan
V Ostravě v Trojhalí Karolína se minulý týden uskutečnil již podruhé Mezinárodní železniční veletrh a konference Rail Business Days. A i letos se potvrdilo, že se jedná o akci, která nabízí jedinečnou příležitost pro výměnu zkušeností a získání přehledu o aktuálním dění v oblasti železničního průmyslu
Vnitřní expozice byly umístěné na celkové ploše 4800 m², venkovní plocha měla 800 m² a vlaky byly vystavené na koleji o délce 500 m. A zájem o veletrh byl nejen mezi odborníky, ale i mezi širší veřejností, která venku obdivovala přistavenou techniku, včetně zrestaurované Slovenské strely.
Úvod setkání poznamenala tragická událost v Pardubicích. Ministr dopravy Martin Kupka na konferenci v prvního dne veletrhu přiblížil některé okolnosti nehody a zmínil se o zabezpečení ve stanici. A opětovně potvrdil zájem resortu dopravy na zavedení výhradního provozu pod ETCS na páteřních tratích od příštího roku. Konference se zaměřila vedle ETCS i na další aktuální témata, jako například na budování vysokorychlostních tratí či na alternativní pohony na železnici.
Na veletrhu byla také, mimo jiné, představena první česká jednopodlažní elektrická jednotka RegioPanter doplněná trakčními bateriemi. Nový vlak, který zvládne v bateriovém režimu ujet 80 km, si jako první v České republice vyzkouší cestující v Moravskoslezském kraji. Podle výrobce, provozovatele i objednavatele se jedná se o zásadní milník v oblasti regionální železniční dopravy, díky kterému se i na koleje neelektrifikovaných tratí dostane ekologičtější a efektivnější alternativa.
(lan)
Foto: LAN
První den veletrhu by byl pokřtěn Vectron 383.013 s polepem připomínajícím Jana Pernera, který se spolu s dalšími devíti stroji této řady stane novou posilou lokomotivního parku ČD Cargo. Křtu se ujali ministr dopravy Martin Kupka, předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth a Roman Kokšál, CEO Siemens Mobility.