Stát dá letos do oprav nádraží 2,1 miliardy Kč

Stát dá letos do oprav nádraží 2,1 miliardy Kč

17.7. - Stát letos investuje do oprav nádraží 2,1 miliardy Kč. Nyní opravuje 63 nádražních výpravních budov, začínají rekonstrukce v Plzni i Pardubicích. Loni šlo do oprav nádraží přes 1,5 miliardy Kč. Při slavnostním zahájení oprav českobudějovického nádraží to dnes řekli ministr dopravy Karel Havlíček a generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Stát opravuje 63 výpravních budov. "Jenom v letošním roce se podaří otevřít zrekonstruované budovy nebo nová nástupiště například v Přerově, v Letohradu, Šternberku, Chebu nebo v Lysé nad Labem," řekl Karel Havlíček. Do železnic dá stát letos rekordních 52 miliard Kč na stavbu nových tratí, na lepší zabezpečení těch existujících i do zázemí pro cestující.

Správa železnic začala opravovat památkově chráněnou výpravní budovu v Budějovicích z roku 1908 v červnu. Práce potrvají dva roky. Budovu opravuje sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers, náklady budou 689,4 milionu Kč bez daně. Vznikne i nový vchod z Lannovy třídy. Půjde o pasáž, která propojí severní věž s hlavní odbavovací halou. Tím se podle Správy železnic odlehčí nápor cestujících mířících na chodník před budovou podél frekventované Nádražní ulice a zvýší se tím i jejich bezpečnost.

"Rekonstrukce se odkládala, protože tady byl jakýsi plán zaměřený na design. Byl zde smělý záměr, že do dvou let se udělá design budovy a zasanuje se to, co je v nejhorším stavu. Já se však rozhodl, že pokud už to budeme dělat, tak se vším všudy, veškeré sítě, vnitřní prostory. Projekt se přepracoval, a proto obnos trochu narostl," řekl Jiří Svoboda. Podle starších plánů se náklady odhadovaly zhruba na 200 milionů Kč.

Správa železnic bude ve velké míře předělávat i interiérové prvky, chce zlepšit zázemí pro cestující. Jiří Svoboda by byl rád, kdyby budějovické nádraží bylo opravené do začátku školního roku 2022 až 2023.

"Oprava je nesmírně důležitá. Jedná se o statisícové krajské město, budova je nádherná, má historický kontext. Já sám jako študák jsem sem jezdíval před 30 lety a je stále stejná. Ta budova si to nepochybně zaslouží. Posílí se i bezpečnost cestujících," řekl ministr dopravy.

Cílem je zvýšit komfort cestujících, zlepšit podmínky zaměstnanců i lépe komerčně využít ostatní plochy. Změní se a zlepší provozní prostory, zmodernizují veřejně přístupná místa, na nejfrekventovanějších místech budou obchody. Vznikne i hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy.

Nádraží v Českých Budějovicích, jehož budova je památkově chráněná, patří k vytíženým. V posledních letech se díky modernizaci čtvrtého koridoru zkracuje doba cesty do Prahy. Vlaky teď zvládnou zhruba 150 kilometrů dlouhou trasu za dvě hodiny, v budoucnu by to mělo být 90 minut. České dráhy obnovily před časem expresy do Lince a nádražím za standardního provozu procházejí i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo jedou sjíždět řeku Vltavu.

(čtk)

Foto: LAN

spinner