10. prosince 2014
PARDUBICE (10. 12.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje modernizaci železničních uzlů v Pardubicích a České Třebové. Jsou jedny z posledních, které na prvním koridoru zatím nepodstoupily rekonstrukci. Mimo ně zbývá opravit už jen hlavní nádraží v Brně. Díky přestavbě se zvýší i traťová rychlost.
„Oba železniční uzly jsou již zastaralé, zařízení a použité technologie jsou hranici životnosti," uvedl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Kompletní rekonstrukcí projdou nástupiště, podchody, informační systém i zabezpečovací zařízení a trakční vedení. SŽDC si nechává zpracovat studii proveditelnosti na rekonstrukci obou uzlů. Následovat bude zpracování studie ekonomické návratnosti a studie dopadu na životní prostředí. V případě, že dopadnou příznivě, chce státní podnik stavbu financovat z Operačního programu Doprava v letech 2018 až 2020.
S vybudováním takzvané Medlešické spojky, která by umožnila přímé spojení Pardubic s Chrudimí, aniž by vlaky musely zajíždět do Rosic nad Labem, a zkrátila by dobu jízdy, SŽDC zatím nepočítá. „Studie proveditelnosti neprokázala potřebnou ekonomickou efektivitu. Důvodem jsou poměrně vysoké investiční náklady a zároveň relativně dlouhá jízdní doba vlaku Pardubice – Chrudim ve srovnání se silniční dopravou," uvedl Illiaš. SŽDC ale bude prověřovat i jiné možnosti.
Stejně tak se zatím nebude opravovat architektonicky ceněné pardubické hlavní nádraží. Budovu chtějí České dráhy spolu s dalšími nádražími prodat SŽDC, transakce za desítky miliard korun se ale dosud neuskutečnila. V současnosti prochází na koridoru modernizací železniční uzel Ústí nad Orlicí, bude stát 872 milionů korun bez DPH. Vlaky budou moci projíždět úsek rychlostí až 160 kilometrů v hodině. Otevřena již byla nová výpravní budova. Ukončení celého projektu je naplánováno na březen příštího roku.
Nedávno byl také rekonstruován železniční uzel Břeclav, což mimo jiné umožnilo přímé jízdy z Vídně do Brna. Rychlost pro výkyvné soupravy se zvýšila až na 120 kilometrů v hodině. Denně tudy projede 293 vlaků osobní a 403 vlaků nákladní dopravy. Železniční stanicí projíždí 25 procent železniční nákladní dopravy zajišťující import a export České republiky.
(čtk)