23. února 2018, čtk
23.1. - Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu nabídla k prodeji léta nevyužívanou regionální železniční trať z Velké Kraše do Vidnavy na Jesenicku. Stará železnice v pohraničí byla na prodej už dvakrát, avšak kupce se ani po snížení ceny nepodařilo najít. Zatímco loni na podzim byla nabídková cena 4,5 kilometru dlouhé železnice stanovena na 1,15 milionu Kč, nyní je dráha k mání za necelých 560 tisíc Kč.
Případní zájemci o regionální železniční trať z Velké Kraše do Vidnavy si ji budou moci v březnu prohlédnout. Nabídky pak bude možné podávat do 29. března, přičemž při jejich hodnocení bude hlavním kritériem výše nabídnuté ceny. Při prvním pokusu prodat trať byla loni nabídková cena stanovena podle znaleckého posudku na 3,9 milionu. O trať nikdo neměl zájem. V druhém pokusu byla na podzim cena snížena na 1,15 milionu korun, avšak ani tentokrát nebyla podána žádná nabídka.
Mluvčí SŽDC Kateřina Šubová dnes ČTK řekla, že pokud se opuštěnou trať nepodaří ani napotřetí prodat, může být nabídnuta k bezúplatnému převodu Olomouckému kraji či obcím, avšak s podmínkou zajistit nejméně pět let její provozuschopnost. "Pokud ani o tento převod neprojeví samosprávy zájem, zahájí se správní řízení ke zrušení dráhy. Majetek zrušené trati se pak opět nabízí k bezúplatnému převodu na kraje či obce k jinému využití ve veřejném zájmu. Tedy například na budování cyklostezek," uvedla Šubová.
O chátrající železniční trať se už dříve začala zajímat Velká Kraš, v druhém kole prodeje ale nabídku nedala. Starostka Velké Kraše Vlasta Kočí loni na podzim uvedla, že obec čeká na to, jak se bude situace vyvíjet. Starostka upozornila, že zprovoznění trati kvůli malému počtu cestujících nepřipadá v úvahu.
Na regionální železniční trať z Velké Kraše do Vidnavy vyjely vlaky poprvé v roce 1897. V následujících letech byla prodloužena až do polské Nysy. Po druhé světové válce ale část trati do Polska zanikla a zůstal pouze zhruba pětikilometrový úsek mezi Vidnavou a Velkou Kraší.
Počet cestujících na trati z Vidnavy do Velké Kraše výrazně klesal a Olomoucký kraj tam v roce 2010 přestal objednávat veřejnou železniční dopravu. Vlaky na trati nejezdí už sedm let a hejtmanství tam nemá v plánu provoz obnovit. Nové uplatnění se podařilo najít pouze pro nádražní budovu ve Velké Kraši, ve které bylo zřízeno muzeum s galerií.
(čtk)