Uzavření prvního projektu vybavení vozidel ČD Cargo ETCS za podpory CEF 2015

Uzavření prvního projektu vybavení vozidel ČD Cargo ETCS za podpory CEF 2015

ČD Cargo respektuje veškeré termíny vycházející z Národního implementačního plánu ERTMS a Plánu moderního zabezpečení české železnice, vnímá implementaci vlakového zabezpečovače ETCS především jako nástroj značné navýšení bezpečnosti již tak velmi bezpečného módu dopravy a přistupuje k němu s maximální mírou společenské zodpovědnosti. Protože bez finanční podpory by tento projekt byl pro ČD Cargo ekonomicky náročný a finančně zatěžující, je zároveň velmi důležité včas reagovat také na všechny dostupné dotační tituly.

V letošním roce probíhá finanční a administrativní vypořádání dotace prvního ukončeného projektu na vybavení 128 lokomotiv ČD Cargo evropským vlakovým zabezpečovacím systémem ETCS Level 2, Baseline 3, který byl podpořen z dotační výzvy vyhlášené v roce 2015 CEF Transport Cohesion Call. V jeho rámci bylo ke konci roku 2023 vlakovým zabezpečovačem ETCS vybaveno 78 hnacích vozidel řad 163, 363 a 50 hnacích vozidel řady 742.7.

Předmětem Grantové dohody, uzavřené v roce 2016, s poskytovatelem dotace bylo vybavení celkem 345 hnacích vozidel 21 různých řad s původním předpokládaným termínem pro dokončení do 31. prosince 2020. Nicméně z důvodu malého počtu výrobců a implementátorů, s ohledem na jejich kapacity, vysokou poptávku po tomto zařízení (což způsobovalo enormní ceny a dlouhé dodací lhůty) a nedostatek zkušeností jak na straně dodavatelů, tak na straně zadavatelů, nebylo v silách ČD Cargo naplnit podmínky uzavřené Grantové dohody. Tyto důvody si tak vyžádaly snížení počtu hnacích vozidel a společně s pandemií COVID-19 i určité změny v harmonogramu. „Projekt musel být redukován na 128 lokomotiv tří řad, a přestože projekty ETCS mají obecně svá specifika a ekonomika takových projektů je komplikovaná, realizaci tohoto rozsahu lze považovat za velmi úspěšnou. Projekt se řadí mezi průkopnické v České republice, kdy nastavení některých podmínek a procesů vznikalo teprve paralelně s tímto projektem,“ komentuje ukončení projektu předseda představenstva ČD Cargo, pan Tomáš Tóth, a dodává: „Projekt byl technicky uzavřen (všechny podmínky dotace splněny v souladu s Dodatkem č. 3 ke Grantové dohodě) k 31. prosinci 2023. Celkový maximální příspěvek CEF na vybavení 128 lokomotiv mobilní částí systému ETCS činí 27,3 milionu €, což odpovídá více jak 60 procentům z celkových investičních nákladů projektu.“

S poskytovatelem dotace jsou v letošním roce vedena poslední jednání za účelem prokázání, že jsou naplněny všechny podmínky pro uzavření projektu, včetně schvalovacích procedur zařízení. Zástupci evropské agentury CINEA se 13. března 2024 zúčastnili prezentační jízdy na pravidelném vlaku Nex 60121 v úseku Cheb – Plzeň, který byl veden lokomotivou řady 363 vybavenou zařízením ETCS, jež je kofinancované z této dotace. V úseku vybaveném traťovou částí ERTMS probíhala jízda vlaku spolehlivě pod plným dohledem zařízení ETCS.

„V současnosti intenzivně pokračuje školení strojvedoucích ČD Cargo pro vedení vlaků pod dohledem ETCS, účastníme se zátěžových testů pod dohledem ETCS a nastavujeme procesy nezbytné pro plynulé a spolehlivé fungování těchto lokomotiv. Naše zákazníky bych chtěl ubezpečit, že na zahájení výhradního provozu vlaků pod dohledem ETCS od ledna 2025 budeme připraveni,“ uzavírá Tomáš Tóth.

David Jelínek

PR - David Jelínek

Foto: TRN

Na snímku (zleva) jsou předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth, Petra Kreische, specialistka pro evropské projekty, a ředitel Odboru hospodaření s KV David Jelínek.

spinner