Veletrh InnoTrans 2012

V Berlíně letos velmi silně zavanul asijský vítr

V Berlíně letos velmi silně zavanul asijský vítr

Každé dva roky se v druhé polovině září sjíždí celý železniční svět na berlínské výstaviště, kde se koná největší evropská přehlídka železniční a kolejové techniky InnoTrans. Její letošní, devátý ročník přilákal celkem přes 2500 vystavovatelů ze 49 zemí celého světa. Zaplnili jak všech 26 výstavních hal, tak především přibližně 3,5 kilometru kolejí na výstavišti.

InnoTrans 2012 představil celkem 104 světových novinek a nepřeberné množství železniční techniky od vysokorychlostních jednotek přes zcela univerzální lokomotivy, regionální jednotky, vozy metra, tramvaje, nové osobní i nákladní vozy až po pokročilou stavební či zabezpečovací techniku. Velmi značné zastoupení měly letos v Berlíně asijské firmy, především čínské. Koneckonců to bylo dobře vidět i v pavilonu číslo 9, který patřil společné expozici českých firem pod hlavičkou Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Všude okolo totiž byly čínské společnosti, které své novinky prezentovaly většinou v podobě vizualizací a modelů.

Čínské firmy už mají první zákazníky z Evropy

Podle údajů organizátorů veletrhu letos vzrostl počet čínských vystavovatelů oproti poslednímu ročníku v roce 2010 o 14 procent. Čínští výrobci železniční techniky CSR a China CNR patří mezi největší na světě a na evropské půdě se letos na InnoTransu prezentovaly poprvé. CNR je v evropské expanzi dál. Výrobce již navázal spolupráci s polským státním dopravcem PKP Cargo, ve společném podniku ve Štětíně budou vznikat vagony z čínských dílů. Prvního evropského zákazníka CNR získala loni, když si francouzská leasingová společnost Atir Rail objednala 40 vagonů na převoz kapalin. A letos v červenci CNR dodala první ze 16 nákladních lokomotiv do Estonska.

Trend směřuje k vysokorychlostním jednotkám

Stejně jako minulé ročníky veletrhu byl i ten letošní ve znamení prezentace dalších vysokorychlostních jednotek. Mezi premianty v tomto segmentu patří především společnosti Bombardier, Siemens a Alstom, výstavní premiéru si odbyla maketa italského rychlovlaku ETR 1000 a nová generace španělských souprav Avril, navazující na úspěšné Talgo. Bombardier ukázal revoluční koncepci vysokorychlostních naklápěcích jednotek Gröna Taget, které testuje ve Švédsku.

Hybridy se prosazují i na železnici

Také železniční průmysl se v posledních letech musí vypořádávat s tlakem na snižování emisí a hluku. Koneckonců stále přísnější jsou v tomto směru i evropské normy. Výrobci to řeší jednak zdokonalováním dieselových motorů, jednak instalací pomocných dieselových motorů do elektrických lokomotiv pro jejich možné využití i na ne zcela elektrifikovaných tratích. Bombardier vybavil pomocným dieselem svůj model Traxx AC, stejnou cestou jde i Siemens, který na InnoTransu prezentoval další verze svého už předloni představeného vectronu. Jinak řídicí pulty moderních lokomotiv připomínají spíše počítačové pracoviště než pult strojvedoucího.

České expozici vévodil LEO Express

Největší novinkou českých firem, které se prezentovaly letos na InnoTransu, byla nová elektrická jednotka Flirt z produkce švýcarské továrny Stadler, která se již za několik týdnů rozjede mezi Prahou a Ostravou v barvách dopravce LEO Express. Ten v Berlíně prezentoval také svou sesterskou společnost LEO Pool, která se bude zabývat pronájmem železničních vozidel. Nutno dodat, že elektrická jednotka sice byla vyrobena ve Švýcarsku, ale obsahuje i české komponenty. Konkrétně například sedadla pocházejí z produkce severomoravské společnosti Borcad. Novinku v podobě posunovací lokomotivy přivezla na InnoTrans společnost CZ LOKO, AŽD ukázalo nové zabezpečovací systémy. „Jsem přesvědčen, že naše účast v Berlíně upevní pozici AŽD Praha ve světě coby významného hráče v oblasti bezpečnosti na železnici,“ uvedl generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. Návštěvníci veletrhu si mohli prohlédnout také novou třísystémovou lokomotivu řady 381 pro Železničnou spoločnosť Slovensko, která v srpnu úspěšně absolvovala extrémní zatěžkávací zkoušky.

Pod číslem 121 v hale 4.1 se na veletrhu InnoTrans nacházel společný stánek společností OLTIS Group a JERID, které jsou nejen v českých zemích a na Slovensku, ale i v Evropě známé jako významný dodavatel informačních technologií pro dopravu a logistiku. „Expozice firem OLTIS Group a JERID měla za cíl setkávat se se stávajícími i potenciálními partnery, zákazníky či subdodavateli – ať už v rámci běžných vztahů nebo v rámci přípravy nových projektů. Proto také velkou část stánku tvořily otevřené prostory k neformálnímu posezení, které rovněž vyjadřují otevřenost firmy navenek. Velice cennou zkušeností je nicméně také inspirace vývojem železniční dopravy v Evropě i ve světě,“ řekl konzultant David Krásenský z holdingu OLTIS Group.

Stírají se rozdíly mezi metrem a tramvají

Velký zájem návštěvníků veletrhu vyvolaly i nové vozy varšavského metra od společnosti Siemens či regionální jednotky Rail IT stejného výrobce. Švýcarský Stadler a francouzský Alstom představily novou generaci velkých tramvají použitelných i ve funkci metra. Mezi produkty určené pro městskou dopravu se rozhodně neztratila ani česká ŠKODA TRANSPORTATION se čtyřčlánkovou tramvají For City pro lotyšskou Rigu. Plzeňský výrobce také představil model nové obousměrné tramvaje 26T Miskolc.

Na metro či tramvaje navazují regionální vlaky, které byly v Berlíně rovněž bohatě zastoupeny. Ani v této kategorii nechyběl zástupce z Česka, konkrétně elektrická jednotka RegioPartner s nízkopodlaž-ním nástupem, klimatizací a wi-fi. Hvězdou veletrhu byla i polská regionální motorová jednotka, která již najíždí své první kilometry po českých železnicích pod označením RegioShark. V Berlíně se Polákům podařilo podepsat kontrakt na dodávku těchto vlaků pro německou Deutsche Bahn.

Nové vozy pro přepravu kontejnerů

Ve společnosti nejnovějších vysokorychlostních jednotek a vozů pro osobní dopravu byly tak trochu v pozadí novinky pro nákladní železniční dopravu. I v této oblasti se však velmi dobře prezentovali výrobci z bývalého Československa. Lounský LEGIOS ukázal především nový vagon určený pro přepravu sypkých materiálů, Tatravagonka Poprad zase předvedla nové vozy pro přepravu kontejnerů, které by se měly velmi dobře uplatnit v kombinované dopravě, jež zažívá značný boom po celé Evropě. Příští ročník veletrhu InnoTrans se v Berlíně uskuteční ve dnech 23. až 26. září roku 2014.

spinner