18. prosince 2015
Železnice je premiantem v čerpání dotací z evropského programu OPD 1, ze kterého se mohou financovat investiční akce pouze do konce tohoto roku. „Je to především zásluha Správy železniční dopravní cesty, která zřejmě vyčerpá nejen svoji alokaci, ale i prostředky původně určené na silnice,“ řekl na výročním fóru Asociace českého železničního průmyslu (ACRI) státní tajemník a první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.
Ten také potvrdil, že v dalším programovacím období je pro železnici k dispozici přibližně až 3,5 miliardy € na infrastrukturní stavby a nově i 20 miliard Kč na obnovu železničních vozidel. „V roce 2020 bychom měli vidět infrastrukturní projekty, ale i obnovená vozidla. Možností je hodně a nejsou nereálné. Doufáme, že se toho příjemci chopí rozumně a v příštích letech do železnice přijdou desítky miliard Kč. Věřím, že za pět až šest let bude česká železnice o úspěších a dobré náladě,“ doplnil Tomáš Čoček.
Staví se za cenu značných výluk
Generální ředitel SŽDC Pavel Surý potvrdil, že z hlediska plnění a zúčtování se státní organizaci podaří vyčerpat alokované prostředky včetně převedených peněz ze silnic. Na druhou stranu připomněl, že stavební práce na železnici probíhají za cenu rozsáhlé výlukové činnosti, což komplikuje život cestujícím i dopravcům. Pavel Surý také potvrdil, že prvních pět železničních projektů již získalo souhlas s čerpáním peněz v rámci nového finančního zdroje Connecting Europe Facility (CEF). Celková hodnota těchto pěti projektů přesahuje částku 12 miliard Kč, unijní příspěvek bude činit sedm miliard Kč. Největším přijatým projektem je pětimiliardová dostavba čtvrtého koridoru z pražské Hostivaře na pražské hlavní nádraží. Evropské peníze ve velkém budou směřovat i do přestavby plzeňského železničního uzlu, modernizace železničního koridoru mezi Berounem a Královým Dvorem a instalace ETCS na moravském koridoru mezi Petrovicemi u Karviné a Břeclaví.
Shift2Rail je zatím trochu zklamáním
Podle generální ředitelky ACRI Marie Vopálenské je zatím velkým zklamáním pro členskou základnu partnerství veřejného a soukromého sektoru v rámci evropského programu Shift2Rail, které mělo podpořit investice do inovací a výzkumu. „Příští rok budeme hledat cestu, jak vědu a výzkum profinancovat z jiných peněz,“ oznámila Marie Vopálenská. Během další diskuse potvrdil největší český železniční dopravce, České dráhy, svůj záměr provádět co nejvíce oprav kolejových vozidel vlastními silami. „Naší strategií v opravárenství, kterou nazývám FÉNIX – opravny vstávající z popela, je racionalizovat vlastní opravárenské kapacity v depech ČD, respektive opravnách DPOV (Dílny pro opravu vozidel v Přerově). Chceme posílit opravárenství tam, kde to dává smysl a je to efektivní. Pokud podniky sdružené v ACRI chtějí více práce, budou se o takovou práci muset férově utkat ve výběrových řízeních, která dráhy vypisují, a poprat se na otevřeném trhu jak mezi sebou, tak také za účasti našeho opravárenského podniku ČD, společnosti DPOV,“ upozornil člen představenstva ČD František Bureš. Jeho kolega z vedení ČD Roman Štěrba označil za velký úspěch zvolení předsedy představenstva ČD Pavla Krtka do Management Commitee Společenství evropských železnic a infrastrukturních společností (CER). To umožní Českým drahám prosazování zájmů v rámci CER a je to zároveň příležitost k lepší komunikaci se sousedními železnicemi.
Tomáš Johánek