Zeptali jsme se Petra Moravce, výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia

Zeptali jsme se Petra Moravce, výkonného ředitele Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia

V červenci jste uvedl, že je třeba, aby zavádění ETCS bylo realizováno v koordinaci s připravovanou elektrizací železniční infrastruktury a aby proběhla i změna trakce, která umožní nasazení nových elektrických vozidel vybavených palubní jednotkou již z výroby (www.dnoviny.cz). Jaký je podle vás pokrok v obou oblastech a je tato koordinace reálná mimo hlavní koridory?

Za dva a půl roku existence našeho sdružení jsme dosáhli významného pokroku. Na mnoha jednáních, které jsme na toto téma vedli, nás zodpovědní pracovníci Ministerstva dopravy a Správy železnic opakovaně ujistili, že zásadu koordinace budou ctít. Dokonce se tento princip objevil i v letos aktualizovaném Národním implementačním plánu ETCS (na str. 21, třetí odstavec: „ETCS pro železnici v ČR může působit jako hnací motor pro technologický pokrok obecně. Zejména u modernizačních staveb, společně s elektrizací tratí, případně konverzí trakčního napájení ze stejnosměrné napájecí soustavy 3 kV na střídavou napájecí soustavu 25 kV/50 Hz, přinese lepší podmínky pro zvyšování rychlostí, průvoz těžkých nákladních vlaků i pro hustou osobní dopravu.“). Stát se tedy ke koordinaci de facto zavázal.

Mají dopravci v současnosti dostatek informací o tom, kde je jisté, že k elektrizaci či změně trakce dojde, aby podle toho mohli plánovat další investice do ETCS či vozidlového parku?

Dostatek informací máme, jistotu nikoli. Háček je totiž v tom, že Správa železnic pracuje pouze s ročním rozpočtem a její středně- až dlouhodobé plány jsou pouze orientační. Další nejistotu představují aktivisté bránící Správě železnic v získání potřebných povolení. Je mi nepochopitelné, že někdo protestuje proti stavbám, které svou podstatou slouží ke snižování negativního dopadu dopravy na životní prostředí. Za elementární příklad absurdního chování považuji odpor proti stavbě známé jako „Libeňský přesmyk“. Nová elektrizovaná trať má vést vedle stávající tratě a nedaleko velmi vytížené Průmyslové ulice, na které jsou téměř nepřetržitě kolony aut a kamionů. Ty aktivistům nevadí?

Investice do ETCS není levnou záležitostí. Budou i menší dopravci podle vás schopni novým požadavkům vyhovět, nebo hrozí, že postupně začnou opouštět trh?

Záleží na tom, jak definujeme menšího dopravce a co je v tomto případě relevantní trh. Drážní licenci má v České republice asi 120 subjektů, ale jen 6 z nich představuje 99,2 procenta dopravních výkonů na síti Správy železnic. Našimi členy jsou i menší dopravci, jejichž podíl na dopravním výkonu se pohybuje mezi 0,5 až 2 procenty. Jsou to ale dopravci, kteří provozují pravidelnou osobní dopravu a část nebo dokonce všechny jejich výkony jsou v závazku veřejné služby. Věřím, že ti se budou schopni s ekonomickou zátěží vyrovnat, protože uspějí-li se svou žádostí, stát jim vícenáklady částečně uhradí formou dotací. Další zmírnění ekonomických dopadů představuje úhrada ztráty právě ze smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících. Co se týče nepravidelných zážitkových jízd provozovaných převážně na regionálních nebo místních drahách historickými vozidly, věřím, že se najde řešení, aby tito dopravci svá vozidla kvůli zajíždění z vedlejší trati na trať s výhradním provozem vybavovat nemuseli.

(lan)

Foto: SVOD Bohemia

spinner